מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
אגף בכיר כוח אדם בהוראה
משרד החינוך
תחום תנאי שירות עובדי הוראה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

1.44 בחירות לרשויות מקומיות

share
שתפו עמוד:
1.44 בחירות לרשויות מקומיות

הבחירות לרשויות המקומיות (1)

א. הקדמה

1. הוראות אלה חלות על עובדי הוראה שהם עובדי המדינה (להלן: "עובדי הוראה").

2. על עובדי הוראה המועסקים בתפקידי פיקוח והדרכה בתקן נציבות שירות המדינה יחולו גם הוראות התקשי"ר.

ב. פעילות מפלגתית ומדינית ופעילות הקשורה בבחירות

1. לא יארגן עובד הוראה הפגנה או תהלוכה בעלת אופי מדיני. הוראה זו חלה על כלל עובדי ההוראה בכל הדרגות, שנות הוותק והתפקידים.
2.

(א) לא יתרים עובד הוראה למטרה כלשהי, ולא יגבה ולא יקבל כספים שנתרמו לאיזו מטרה שהיא, זולת לאוצר המדינה ובתוקף תפקידו.

(ב) שום דבר האמור בס"ק (א) אינו בא למנוע ניכויים משכרו של עובד הוראה המותרים לפי סעיף 25 לחוק הגנת השכר, התשי"ח - 1958.

(ג) הממשלה רשאית להתיר פעולה האסורה לפי ס"ק (א) למטרה ציבורית בדרך-כלל, או למקרה מסוים.

(ד) הוראות סעיף זה חלות על כל עובדי ההוראה בשירות המדינה בכל הדרגות, שנות הוותק והתפקידים.

3. אסור לעובד הוראה בכל דרגה לבקר - בצורה מעליבה או פוגעת - את הכנסת ואת ועדותיה, ובכלל זה חוקים והחלטות שנתקבלו על-ידיהן, במסיבת עיתונאים, בריאיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר.

4. ואלה עובדי ההוראה שיחולו עליהם האיסורים המפורטים להלן:

(א) מי שמדורג בדרגת מורה מוסמך בכיר, מדריך מקצועי מוסמך בכיר, מורה בדרגת ב"א, מורה בדרגת מ"א או מורה בדרגת ד"ר.

(ב) עובדי הוראה שהם בעלי משרה שיש עמה סמכות להעניק רישיונות או היתרים או סמכות להמליץ על הענקתם.

(ג) עובדי הוראה שבסמכותם לקבל עובדים לשירות המדינה או להמליץ על קבלתם.

ואלה האיסורים:

(א) אסור להיות חברים בהנהלה הפעילה של מפלגה או של גוף מדיני.

(ב) אסור לארגן אספה פומבית בעלת אופי מדיני, לשבת בשולחן הנשיאות של אספה כזאת ולנאום בה.

(ג) אסור להשתתף בהפגנה או בתהלוכה בעלת אופי מדיני.

(ד) אסור להשתתף בתעמולה פומבית - בכתב או בעל-פה לבחירות לרשות מקומית.

(ה) אסור להשתתף באספות פומביות של מפלגות או של גופים מדיניים כדי להרצות על נושא כלשהו, כיוון שעצם הופעתו של עובד ההוראה על במה מפלגתית עלולה ליצור רושם של זיקה מפלגתית.

(ו) אסור לארח "חוג-בית" המיועד לתעמולה פומבית לבחירות לכנסת או לנאום ב"חוג-בית" כזה. תעמולת בחירות במסגרת "חוג-בית" תיראה כפומבית, אם - לדוגמה - התקיים אחד מאלה:
(1) נשלחו ל"חוג-הבית" הזמנות בכתב, שבהן נכתב שמו של עובד ההוראה כמארח או כנואם, בין אם נמענה ההזמנה לאנשים מסוימים ובין אם לאו, בין אם התקיים בפועל "חוג-הבית" ובין אם לאו.

(2) נתקיים "חוג-הבית" בעקבות הזמנה לציבור, אפילו לציבור מסוים (כגון עובדי משרד אחד), תהיה אשר תהיה צורת ההזמנה ויהיה אשר יהיה הפרסום שניתן לה.

(3) ב"חוג-הבית" נוכחים כתבים או מקליטים, שבאו למקום כדי לדווח על הדברים המושמעים בו.

(4) "חוג-הבית" מתקיים בצורה כזאת, שגם מי שאינו מוזמן עשוי לראות או לשמוע את הנעשה בו - למשל, אם "חוג-הבית" מתקיים על כר דשא ליד בית או אם משתמשים בו ברמקול.
(ז) אסור לבקר את הכנסת ואת ועדותיה, ובכלל זה חוקים והחלטות שנתקבלו על- ידיהן, במסיבת עיתונאים, בריאיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר.

(ח) אסור לבקר את הממשלה ואת משרדיה, ובכלל זה את מדיניותם, במסיבת עיתונאים, בריאיון עם עיתונאי, בנאום במקום פומבי, בשידור, בעיתון או בספר.

5. לעובד הוראה, ללא הבדל דרגה, שהוא בעל-סמכות מִנהלית או בעל תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל, אסור לקחת חלק בתעמולת בחירות לרשות מקומית, בין אם היא נעשית ברבים ובין אם לאו, בכל אזורי הארץ.

"סמכות מִנהלית" - כל סמכות, אם לפי דין ואם לא לפי דין, שיש עמה הכוח להכריע הכרעות כלפי אנשים מן הציבור, ובכלל זאת סמכותם של הממונים על-פי דין וסמכותם של עובדים לנקוט צעדים שאינם מעוגנים בחוק כלל.

6. אסור לעובד הוראה בכל דרגה שהיא, שהוא בעל-סמכות מִנהלית או בעל תפקיד שכרוך בו מגע עם קהל, לארח "חוג-בית" המיועד לתעמולת בחירות לרשות מקומית, או לנאום ב"חוג-בית" כזה.

ג. הצגת מועמדות

1. כל עובד מדינה, ללא הבדל מעמד או תפקיד, ששמו כלול ברשימת מועמדים בבחירות לראשות רשות מקומית או למועצת רשות מקומית, חייב להפסיק את שירותו מיום הגשת רשימת המועמדים שבה כלול שמו ועד יום הבחירות, ועד בכלל. תקופת היעדרות זו תיחשב כתקופת חופשה ללא שכר.

2. עובד מדינה שיש לו סמכות להעניק רישיונות, להמליץ על הענקתם, וסמכותו חלה גם על הרשות המקומית שבה הוא גר, וכן מי שיש לו סמכות לקבל לעבודה או להפנות לעבודה בתחום רשות כאמור - אינו רשאי להציג את מועמדותו לתפקיד ראש רשות מקומית או חבר במועצה של רשות מקומית, אלא אם כן התפטר קודם לכן משירות המדינה.

3. עובד מדינה המציג מועמדות לתפקיד של ראש רשות מקומית או לתפקיד של חבר במועצה של רשות מקומית יודיע על כך למְנהל המחוז הנוגע בדבר, והמְנהל ידווח על כך בדחיפות למְנהל אגף כוח-אדם בהוראה.

ד. תקופת כהונה של עובד הוראה (2)

1. נבחר עובד הוראה לתפקיד ראש רשות מקומית, או לתפקיד של סגן ראש רשות מקומית בשכר - תיחשב תקופת כהונתו כחופשה ללא שכר.

2. נבחר עובד הוראה המכהן בתפקיד של מפקח, מנהל מוסד חינוך, סגן מנהל מוסד חינוך או מנהל חטיבת-ביניים, כחבר מועצת רשות מקומית שתחום שיפוטה כלול בתחום סמכויותיו כעובד הוראה - תיחשב תקופת כהונתו כחופשה ללא שכר.

3. נבחר עובד הוראה שאינו מוזכר ב - 1 או ב - 2 לעיל לתפקיד של מחזיק תיק החינוך במועצת הרשות המקומית שבתחומה הוא עובד - תקופת כהונתו כחבר המועצה תיחשב כחופשה ללא שכר.

4. נבחר עובד הוראה שאינו מוזכר לעיל כחבר מועצת רשות מקומית - יוכל להוסיף לעבוד בשכר במסגרת תפקידו גם בתקופת כהונתו כחבר מועצת הרשות המקומית.

ה. דרכי תעמולה

תשומת לב עובדי ההוראה מופנית להוראותיהן של ההנחיות שפורסמו בחוזר המנכ"ל מט / 1, עמ' 12, סעיף 4. ההוראות האמורות חלות על כל עובדי ההוראה, ויש לפעול לפיהן. ראה סעיף 1.45.

אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל מיוחד, התשנ"ד, שכפול / 5.
2 חוזר מנכ"ל נד / 5, עמ' 27, סעיף 235.‏