8.1 מורים וגננות בתפקידי הדרכה
-
- יחידת העבודה השבועית של מורה בתפקיד הדרכה היא בת 42.5 שעות, לפי פירוט זה:
- יום עבודה אחד- 1/6 המשרה (7 שעות ליום עבודה)
- 2 ימי עבודה אחד - 2/6 המשרה (7 שעות ליום עבודה)
- 3 ימי עבודה אחד - 3/6 המשרה (7 שעות ליום עבודה)
- 4 ימי עבודה אחד - 4/6 המשרה (7 שעות ליום עבודה)
- 5 ימי עבודה אחד - 5/5 המשרה, שהם משרה מלאה: 8.5 שעות ליום עבודה.
-
על מורה בתפקיד הדרכה להורות בפועל בבית הספר, במקביל לעבודתו בהדרכה, לפחות יומיים בשבוע (1/3 משרה), למעט מקרים המפורטים להלן, שבהם הוא לא יהיה חייב לעבוד בהוראה במקביל:
א. הדרכה בהוראה מסייעת או בהוראה משקמת-דיפרנציאלית.
ב. הדרכת גננת בתפקיד הדרכה.
ג. הדרכה במקצועות מיוחדים שאינם מקצועות הוראה (כגון: הדרכת מהנדסים, ספרנים).
ד. הדרכה בשנת שבתון/השתלמות. -
החופשות של מורה המועסק בתפקיד הדרכה תהיינה כנהוג לגבי מפקחים ומדריכים, דהיינו 26 ימי חופשה בשנה ו - 10 ימי חופשה בחגים (ערב ראש השנה, ערב יום הכיפורים, ערב סוכות, ערב פסח, ערב שבועות ובחול המועד פסח), יחסית להיקף משרתו. את החופשה השנתית יש לנצל עד 31 באוגוסט, משום שאין אפשרות לצבור חופשה, בשל ארעיות התפקיד.
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל מיוחד, י"א (התשנ"ג) וחוזר מנכ"ל נה / 10, עמ' 16, סעיף 389.
- יחידת העבודה השבועית של מורה בתפקיד הדרכה היא בת 42.5 שעות, לפי פירוט זה:
-
- א. כל מועמד לשמש בתפקיד הדרכה יעבור תהליך של מיון, על-פי הקריטריונים האלה:
- התמחות בתחום המקצועי ובתחום הפדגוגי שבו ידריך
- ותק בהוראה של 4 שנים לפחות
- מורה בתפקיד הדרכה יהיה בעל תואר ראשון לפחות בתחום המקצועי הרחב (הקשור למקצוע) ובעל הכשרה מוכרת על-ידי לשכת ההדרכה לתפקיד ההדרכה.
יועדף מועמד שהתחייב לעבור קורס הכשרה לתפקיד, המוכר על-ידי לשכת ההדרכה.
ב. קורסי ההכשרה לתפקיד יתמקדו בגישות ובעמדות, בכישורי הדרכה ובביסוס הידע בתחום ההתמחות.
ג. המערכת תעודד מסגרות פיתוח וליווי של מדריכים במהלך עבודתם.
ד. קבלת מדריך לעבודה במחוז תיעשה על-ידי מנהל המחוז, בתיאום עם המפמ"ר על המקצוע או עם הממונה על התחום, ובחינוך הממלכתי-הדתי - באישור המחמ"ד.
במגזרים הדרוזי והערבי יתקבל מדריך לעבודה על דעת הממונים על מגזרים אלו.
קבלת מדריך ארצי תיעשה בהסכמת המפקח הממונה על המקצוע או על התחום ובהסכמת מנהל לשכת ההדרכה כמייצג המזכירות הפדגוגית.
ה. החל משנת הלימודים התשנ"ח על כל מורה שהוא חדש מתפקיד הדרכה להיות על תואר ראשון לפחות. כל מינוי של מורה שהוא מנוסה וותיק בתפקיד הדרכה ואין לו עדיין תואר ראשון יידון בוועדה לאישור העסקה חריגה של מדריכים.(3) - א. עבודתו של מורה בתפקיד הדרכה תהיה חלקית וזמנית. המינוי יינתן לשנה אחת, ולא תאושר העסקתו בתפקיד זה לתקופה העולה על 6 שנים (בהתאם לאמור בילקוט הפרסומים מ-11 בנובמבר 1983).
המינוי ניתן על תנאי - שאין בתפקיד קביעוּת, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה לפי חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט - 1959.
ב. מנהל מחוז או מנהלת לשכת ההדרכה, כל אחד בתחום סמכויותיו, יהיה רשאי להתיר בהסכמת חשב המשרד את העסקתם של מורים וגננות בתפקידי הדרכה גם לתקופה שתעלה על שש שנים רצופות וזאת לעניין הדרכתם של מורים וגננות במקצועות לימוד או בנושאים חינוכיים ובלבד שהמדריך עבר הכשרה מתאימה במהלך חמש השנים האחרונות.(4)
ג. סעיפים 15,14,13 לחוק שירות המדינה (מינויים)1959 לא יחולו על מורים וגננות בתפקידי הדרכה למורים או לגננות, אם הטיל עליהם מנהל משרד החינוך לשמש בתפקיד כאמור לתקופה קצובה שלא תעלה על שש שנות לימוד רצופות, ובלבד שלא יועסק מורה בתפקיד כאמור ביותר ממחצית משרתו אלא אם ההדרכה היא בהוראה מסייעת ובהוראה משקמת - דיפרנציאלית.(5)
ד. החלטה על מינוי מדריך ליותר משנה ברציפות תתקבל בוועדה בראשות רפרנט ההדרכה המחוזי, ותכלול את המפקח הישיר של המדריך ואדם נוסף שייקבע על ידי מנהל המחוז.
לגבי מדריכים ארציים תהיה הוועדה בראשות מנהל לשכת ההדרכה ותכלול את המפקח הישיר של המדריך ואדם נוסף שימונה על ידו.
במגזרים השונים, כגן החינוך הממ"ד והחינוך הערבי והדרוזי, יהיה גם נציג המגזר חבר בוועדה.
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל מיוחד, י"א (התשנ"ג).
- חוזר מנכ"ל נה / 10, עמ' 16, סעיף 389.
- חוזר מנכ"ל נז/1, עמ' 55, סעיף 26.
- ילקוט פרסומים 4737, כ"ז באדר התשנ"ט 15.3.99.
- ילקוט פרסומים 4011, התשנ"ב, עמ' 3376.
- א. כל מועמד לשמש בתפקיד הדרכה יעבור תהליך של מיון, על-פי הקריטריונים האלה:
-
הגדרות
השימוש במילה "מורה" בחוזר זה מתייחס גם לגננת.
השימוש במונח "מדריך" בחוזר זה בא במקום השימוש במונח "מורה/ים גננת/ות בתפקיד/י הדרכה".- מהות ההדרכה
הדרכת מורים ועובדי חינוך אחרים נועדה לשפר את איכות ההוראה ואת הישגי התלמידים במערכת. ההדרכה מכוונת לטפל במיומנויות יסוד ובתכניות לימודים בכללן, בתחומים לימודיים וחינוכיים-ערכיים.
ההדרכה נועדה לקדם תכניות חדשות ודרכי הוראה אלטרנטיביות ולסייע בתיקון ליקויים המעכבים את הישגי התלמידים.
ההדרכה מכוונת לשפר דרכי עבודה של מורים וגננות ולחזק את יכולתם לפעול בצורה אוטונומית. פעולת המדריכים מכוונת לפתח מסגרות של ליווי ותמיכה בציבור עובדי החינוך כיחידים וכקבוצה, בדרך של שותפות לעבודה ולא בדרך של פיקוח. - נושאי ההדרכה
2.1 מערך ההדרכה יופעל בנושאים אלו:
- מקצועות הלימוד, תכניות הלימודים ודרכי ההוראה;
- נושאים ותחומים לימודיים, ארגוניים וערכיים-חינוכיים, ובכלל זה נושאים בתחומי החינוך הבלתי פורמלי;
- פיתוח אישי וצוותִי של מורים לעיצוב מדיניות פדגוגית בבית-הספר ומתן כלים לביצועה ולהערכתה.
2.3 ההדרכה תינתן בחינוך הממלכתי ובחינוך הממלכתי-הדתי בנפרד, במקצועות ובתחומים שבהם יש תכנית לימודים שונה לחינוך הממלכתי-הדתי או שקיים מפמ"ר נפרד למקצוע, וכך ייעשה גם במגזרים הדרוזי והערבי.
2.4 המזכירות הפדגוגית תקבע לכל שנת לימודים נושאים ותחומי הדרכה מועדפים, ותקצה לכך ימים. - תפקידי המדריך ודרכי עבודתו
3.1 תפקידי המדריך
3.1.1 פיתוח מקצועי-פדגוגי של מורים ושל עובדי חינוך תוך חיזוק יכולתם לפעול בצורה אוטונומית במסגרת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
3.1.2 מתן כלים לזיהוי ולאבחון של צרכים חינוכיים ולימודיים של אוכלוסיות שונות והתאמת דרכי הטיפול לצרכים אלו.
3.1.3 סיוע בהכרת תכנית הלימודים על כל מרכיביה והתאמת דרכי הוראה והשימוש בחומרי למידה לאוכלוסיות שונות בהתאם לתכנית זו.
3.1.4 סיוע בקליטתם ובקידומם של מורים חדשים ומורים עולים.
3.1.5 טיפוח השימוש באמצעי עזר דידקטיים (משחקים, מחשב, ציוד אורקולי, מעבדות ועוד).
3.1.6 עידוד יזמות וחידושים במערכת.
3.2.1 הדרכה אישית וקבוצתית (בדרך של קיום קשר סדיר המשכי, פיתוח מערכת יחסים מקצועית בין-אישית, בירור מצבי הדרכה, הרצאה, דיון, סדנה ועוד).
3.2.2 קיום שיעורים פתוחים להדגמה ולדיון הדרכתי נלווה.
3.2.3 תכנון והפעלה של ימי עיון
3.2.4 טיפוח והפעלה של צוותי עבודה של מורים וגננות עמיתים בתוך בית הספר/הגן ומחוצה לו.
3.2.5 עידוד דגם עבודה של יחסי גומלין במוסדות חינוך שונים ("אשכול" בתי ספר), שיאפשר שילוב של פעולות הדרכה פנים וחוץ בית-ספריות (ראה סעיף 5 [מיוחד י"א, התשנ"ב]).
3.2.6 יצירת מודעות וקשרים למקורות ולמשאבים עם יחידות בתוך המשרד ומחוצה לו.
הערה: כאמור לעיל, ההדרכה תהיה דיפרנציאלית, בתחומים ובשיטות מגוונים, ומותאמת עד כמה שניתן לצרכים המיוחדים של המורים והגננות במוסדות החינוך השונים.
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל מיוחד י"א (התשנ"ג).
- מהות ההדרכה
-
8.1.6 גמולים
-
- מורה המועסק בתפקיד הדרכה יקבל את שכרו לפי הטבלה של שכר עובדי הוראה, בהתאם להשכלתו ולוויתקו בהוראה. בנוסף על כך הוא זכאי לגמול הדרכה כמפורט להלן. גמול זה ישולם לו כל עוד הוא ממלא תפקיד זה בפועל, להוציא מתן גמול לצורך חישוב גִמלה בתנאים מסוימים (ראה סעיף 2).
שיעור הגמול של מורה בתפקיד הדרכה הוא בגובה של % 43 (2) מהשכר המשולב האישי (3) של המורה, וזאת יחסית לשיעור היקף משרתו בהדרכה אך לא יותר מאשר בגין משרה שלמה. גמול זה נשאר קבוע ואינו גדל עם ויתקו של עובד ההוראה בתפקידו כמורה המועסק בתפקיד הדרכה. תחולה: מ - 1.1.01.
מורה בתפקיד הדרכה שהוא בעל תואר אקדמי וותק בתפקיד זה מעל לשנתיים, וב - 1/6 משרה לפחות, זכאי, מ - 1.9.89, לקבל גמול "מורה-מדריך" לפי השיעור הקבוע ל"מדריך". (ראה טבלה בסעיף 8.3.6). לעניין זה, מניין שנות הוותק בתפקיד הדרכה הנו מתאריך 1.9.83. מגבלה זו אינה חלה על גִמלאים. (4) עובד הוראה כאמור יקבל גמול הכשרות על חלק עבודתו בהוראה. (5) - מוסכם כי החל מיום 1.9.94 ייכלל "גמול הדרכה" במשכורת הקובעת לצורכי גִמלה לעו"ה בתפקידי הדרכה הפורשים לגִמלאות, אשר קיבלו גמול זה במשך השנתיים האחרונות ערב פרישתם לפנסיה, ועבדו בתפקיד זה בהיקף של 1/3 משרה לפחות. מוסכם כי מעסיקים, אשר עובדי ההוראה המועסקים אצלם מבוטחים במסגרת פנסיה מצטברת, יפרישו לקרן הפנסיה הפרשות גם מגמולים אלה. תחולה: מיום 1.9.94 (6)
- שירותיו של מורה בתפקיד הדרכה בשישית משרה יוכרו לעניין גמלאות בתנאי שסך כל העסקתו בהוראה ובהדרכה יהיה בהיקף של שליש משרה לפחות, וזאת בתנאי שעבד בשתי השנים האחרונות לפני יציאתו לגמלאות. תחולה 1.9.01.(7)
- עובד הוראה בתפקיד הדרכה שאינו זכאי להכללת גמול זה במשכורתו הקובעת לצורך חישוב הגִמלה: עובד הוראה כנ"ל שכיהן בשלהי יציאתו לפנסיה כ"מורה בתפקיד הדרכה",וקיבל גמול הדרכה כדין, יקבל גמול הכשרות כמרכיב פנסיונרי גם בעבור חלקיות משרתו בתפקיד "מורה בתפקיד הדרכה", וזאת למרות שבמשכורתו הקובעת לצורך גִמלאות לא קיבל גמול הכשרות. (8)
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל מיוחד י"א (התשנ"ג).
- הסכם קיבוצי מ-18.12.01
- הסכם קיבוצי מ-23.12.90.
- הסכם קיבוצי מ-15.5.89 (חוזר, מנכ"ל שן / 3, עמ' 33); ועדה פריטטית עליונה מ-27.2.90.
- ועדה פריטטית עליונה מ-21.4.85.
- הסכם קיבוצי מ-19.9.94 (חוזר מנכ"ל מיוחד ו' (התשנ"ז), עמ' 29) מכתבים מהיחידה לשכר והסכמי עבודה מ-29.11.88 , מ-16.2.97, ומ-20.4.98
- סיכום ישיבה פריטטית מ-30.7.01. חוזר מנכ"ל סב/1 (א), עמ' 13, סעיף 8.5-18.
- הבהרת מנהל המחלקה לתנאי שירות.
- מורה המועסק בתפקיד הדרכה יקבל את שכרו לפי הטבלה של שכר עובדי הוראה, בהתאם להשכלתו ולוויתקו בהוראה. בנוסף על כך הוא זכאי לגמול הדרכה כמפורט להלן. גמול זה ישולם לו כל עוד הוא ממלא תפקיד זה בפועל, להוציא מתן גמול לצורך חישוב גִמלה בתנאים מסוימים (ראה סעיף 2).
-
-
- במקרים מיוחדים ועל-פי קריטריונים שייקבעו, תיבדק האפשרות של אישור מכסת קילומטרז' לבעל רכב לפי תנאי רכב אישי. (1)
- מדריך בעל רכב, אשר אינו מקבל תשלום בעבור רכב לפי מכסה שנקבעה על-ידי האמרכלות, יקבל תמורה בעבור נסיעות ברכבו לפי 200 ק"מ לחודש, על-פי תעריפים של "תשלום גלובלי". (2)
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל לח / 2, עמ' 14, סעיף 48.
- חוזר מנכ"ל מיוחד, ה' תשל"ט, עמ' 43, סעיף ב6.
- במקרים מיוחדים ועל-פי קריטריונים שייקבעו, תיבדק האפשרות של אישור מכסת קילומטרז' לבעל רכב לפי תנאי רכב אישי. (1)
-
תחולת סעיף זה היא מ-1.4.2000
- נוסף על גמול הטלפונים שנקבע לכלל עוברי הוראה, זכאים מורים וגננות בתפקידי הדרכה לסכום נוסף לפי שיעור העסקתם.
שיעור העסקה בהדרכה:
- יום עבודה אחד - 7.29 ש"ח
- 2 ימי עבודה - 12.15 ש"ח
- 3 ימי עבודה - 23 ש"ח
- 4 ימי עבודה ומעלה - 36.45 ש"ח
- מורה או גננת בתפקידי הדרכה, הגר/ה ביישוב שממנו כל שיחת טלפון נחשבת כשיחת חוץ, זכאי/ת לתוספת בשיעור של % 50 על השיחות הנ"ל.
- הסדר זה בא לבטל כל הסדר אחר שהיה בעבר.
אסמכתא:
חוזר מנכ"ל מד / 5, עמ' 5, סעיף 132. חוזר מנכ"ל נו / 7, עמ' 40, סעיף 246. חוזר החשב הכללי 2000/16
- נוסף על גמול הטלפונים שנקבע לכלל עוברי הוראה, זכאים מורים וגננות בתפקידי הדרכה לסכום נוסף לפי שיעור העסקתם.
-
- גננת הממלאת תפקיד המזכה בגמול ריכוז גן-ילדים ומתמנה לגננת בתפקיד הדרכה, תמשיך לקבל בתפקידה החדש את גמול ריכוז גן-הילדים, וכן תהיה זכאית לקבל את ההפרש שבין גמול זה לבין גמול מורה בתפקיד הדרכה (להלן: ההפרש).
- תקופת עבודתה של גננת כאמור בתפקיד הדרכה תיחשב לה כשנות ותק בניהול, לעניין חישוב גמול ריכוז גן-הילדים.
- מוסכם כי ההפרש הוא תוספת שכר זמנית המשולמת בגין מילוי התפקיד בפועל, אשר לא תיחשב לעניין פיצויי פיטורים, פנסיה או הטבות פרישה מסוג כלשהו.
- למרות האמור בסעיף 3 לעיל, גננת בתפקיד הדרכה שמילאה בפועל תפקיד זה במשרה מלאה ובמשך תקופה של 2 שנים לפחות (2) סמוך למועד פרישתה לגִמלאות, תהיה זכאית לתשלום ההפרש כחלק ממשכורתה הקובעת לעניין פנסיה.
אסמכתא:
- חוזר מנכ"ל מו / 6, עמ' 10, סעיף 178
- הסכם קיבוצי מ - 19.9.94.