מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
אגף בכיר כוח אדם בהוראה
משרד החינוך
תחום תנאי שירות עובדי הוראה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

‏7.4 מנהל חטיבת הביניים

share
שתפו עמוד:
‏7.4 מנהל חטיבת הביניים

7.4.3 הגדרת תפקידים (1)

  1. העקרונות המנחים את תפקידי מנהל חטיבת הביניים ואת חלוקת הסמכויות בין מנהל חטיבת הביניים לבין המנהל בבית הספר העל-יסודי השש-שנתי הם:
    1. שלֵמות המוסד העל-יסודי השש-שנתי.
    2. החלוקה הפנימית של בית הספר העל יסודי השש-שנתי לשתי חטיבות - בגלל אופיין השונה (לחטיבת הביניים אופי שונה מזה של החטיבה העליונה, לדוגמה: כיתות-אם הטרוגניות, מערכת הקבצה ברמות שונות, מסגרת של ייעוץ והכוון - ראה סעיף 4ד להלן).
    3. אחריותו של המנהל אינה ניתנת לחלוקה.
    4. מנהל חטיבת הביניים פועל בכפיפות למנהל, ותחום פעולתו - ביצוע מטרות הרפורמה בחטיבת הביניים.
    1. מנהל בית הספר העל יסודי השש-שנתי דואג לקיום פעולות חינוך והוראה בבית -הספר; הוא אחראי לכל הנעשה במוסד ומכריע בכל שאלה עקרונית המתעוררת בבית הספר.
    2. בשאלות הנוגעות לחטיבת הביניים - על המנהל להתייעץ ולקיים שיתוף פעולה הדוק עם מנהל החטיבה.
    1. בבית הספר העל יסודי השש-שנתי פועלת הנהלה. ההנהלה מורכבת ממנהל בית הספר (יו"ר), מנהל חטיבת הביניים וסגן המנהל. 
    2. ההנהלה מתכנסת לעתים מזומנות (רצוי אחת לשבוע או 10 ימים) לדיון בעניינים עקרוניים ובבעיות השוטפות של בית הספר, על כל חטיבותיו.
    3. במקרה של חילוקי דעות - מכריע המנהל. מנהל החטיבה רשאי לערער על החלטת המנהל, בידיעתו, כנהוג בחינוך העל יסודי.
    1. מנהל חטיבת הביניים נבחר לתפקידו במכרז שמתפרסם על-ידי משרד החינוך התרבות והספורט.
    2. מנהל חטיבת הביניים כפוף למנהל בית הספר.
    3. מנהל חטיבת ביניים הוא חבר בהנהלה של בית הספר והוא אחראי לביצוע החלטות ההנהלה הנוגעות לחטיבת הביניים.
    4. מנהל חטיבת הביניים מטפל בכל ענייני החינוך וההוראה בחטיבת הביניים, בהתאם לעקרונות הרפורמה בחינוך.
      למנהל חטיבת ביניים תפקידים ישירים בעיצוב החטיבה:
      העלאת רמת ההוראה וההישגים הלימודיים והחינוכיים וקידום תהליכי האינטגרציה החברתית. מכאן תפקידיו המיוחדים: ארגון פנימי של חטיבת ביניים; הרכבת כיתות-אם הטרוגניות ועיצובן; גיוון ואינדיווידואליזציה של תהליכי החינוך וההוראה; קביעת מערכת ההקבצה ושיעורי הבחירה; הפעלה מתאימה של דרכי הייעוץ וההכוון; ארגון חברת התלמידים והפעילות החברתית בחטיבה; מגע ישיר עם מורי החטיבה והדרכתם; קיום ישיבות על נושאים פדגוגיים והערכת תלמידי החטיבה; ועיצוב חלק ב' של יום הלימודים.
      בחטיבת ביניים אשר צמודה לחטיבה עליונה חד-נתיבית, מוטל על מנהל חטיבת הביניים תפקיד של עיצוב חטיבת ביניים הטרוגנית ובלתי סלקטיבית מחד-גיסא, והכוון התלמידים לנתיבים ולמסלולים השונים, לאחר סיום כיתה ט', מאידך גיסא ה. מנהל חטיבת ביניים משמש יו"ר הוועדה למעבר התלמידים מכיתה ט' לכיתה י' במקרים בעייתיים על מנהל חטיבת ביניים להיוועץ במנהל בית הספר.
    1. ההנהלה האדמיניסטרטיבית והמשקית של בית הספר השש-שנתי משותפת לחטיבת ביניים ולחטיבה העליונה. במסגרת זאת אחראי מנהל חטיבת ביניים לרשומות הפדגוגיות בחטיבת ביניים וחותם על מסמכים הנוגעים לכך.
    2. התכתובת עם משרד החינוך התרבות והספורט (ובכלל זה ענייני תקן ומצבה) תתנהל על-ידי מנהל בית הספר, שישלח העתקים למנהל חטיבת ביניים בעניינים הנוגעים לחטיבת ביניים.
    3. התכתובת של מנהל חטיבת ביניים עם הורים ומורים ועם משרד החינוך התרבות והספורט (בענייני הרשומות הפדגוגיות הנוגעות לחטיבת ביניים) תלווה בהעתקים למנהל בית הספר.
    4. מנהל חטיבת ביניים יחתום על תעודות השליש, בנוסף על חתימת המחנך. המנהל ומנהל חטיבת ביניים יחתמו על תעודות סיום השנה.
    5. מנהל חטיבת ביניים יהא שותף להכנת תקציב חטיבת ביניים ולהזמנת הציוד הדרוש להפעלתה של החטיבה.
  1. בחטיבת ביניים צומחת, ימלא המנהל את תפקידי מנהל חטיבת ביניים.

אסמכתא:

  1. חוזר מנכ"ל ל"ג / 6, עמ' 20, סעיף 118.

7.4.6 גמולים

    1. מנהל חטיבת-הביניים יקבל גמול שווה ערך ל-85% מגמול הניהול של מנהל בית הספר על-יסודי. (1)
    2. גמול ניהול של מנהל חטיבת ביניים עצמאית יהיה כגמול ניהול של מנהל בית הספר על-סודי. (2)
    3. לעניין קביעת שיעור גמול הניהול של מנהל חטיבת ביניים, יובא בחשבון רק מספר הכיתות בחטיבת הביניים. (3)
    1. מנהל חטיבת ביניים עצמאית שכיהן 3 שנים לפחות בחטיבת הביניים הזו, והחטיבה הוצמדה לבית ספר שש-שנתי, מנהל זה ימשיך לקבל גמול ניהול מלא לפני מספר הכיתות הממוצע שהיה בחטיבת הביניים העצמאית שהייתה בניהולו ב-3 שנות הלימודים האחרונות.
      מנהל חטיבת ביניים עצמאית שלא צבר 3 שנות ותק כמנהל חטיבת הביניים העצמאית, וחטיבת ביניים זו הוצמדה לבית ספר שש-שנתי, יקבל 85% מגמול הניהול של בית ספר על יסודי (4).
    2. מנהל חטיבת הביניים בבית הספר על-יסודי שש שנתי ששימש בתפקיד מנהל בית הספר יסודי עד למינויו כמנהל חטיבת הביניים, והיה בעל קביעות פדגוגית בתפקידו כמנהל, לא יופחת גמול הניהול שיקבל כמנהל חטיבת ביניים מן המינימום שקיבל בשלש השנים האחרונות לפני מינויו כמנהל חטיבת ביניים.(5)

    אסמכתא:

    1. חוזר מנכ"ל מיוחד, ה' תשל"ט, עמ' 12, סעיף 21 ב.
    2. חוזר מנכ"ל לט / 9, עמ' 13, סעיף 277.
    3. חוזר הסמנכ"ל לשירותי היקף, מס' 9, מיום 13.3.83.
    4. החלטת הישיבה מ-28.4.98.
    5. חוזר מינהל וארגון לחטיבת הביניים, מס' 13 (מיום 27.11.69)‏, סעיף 19.