מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
אגף בכיר כוח אדם בהוראה
משרד החינוך
תחום תנאי שירות עובדי הוראה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

6.20 שאילה והשאלת מורים

share
שתפו עמוד:
6.20 שאילה והשאלת מורים

‏6.20 שאילה והשאלת מורים בבתי-ספר שש - שנתיים (1)

ביום הראשון כ"ו מנחם אב התשמ"ב (15.8.82) נחתם הסכם בין מדינת ישראל, מרכז השלטון המקומי, שלש הערים הגדולות, לבין הסתדרות המורים בישראל וארגון מורי בתי- הספר העל-יסודיים, להסדרת העסקתם של מורים העובדים בשתי בעלויות בבתי-ספר על- יסודיים שש-שנתיים.

כל בעלות על בית-ספר שש-שנתי שאינה חתומה על ההסכם ורוצה להיכלל בו חייבת לחתום על כתב הצטרפות (לפי סעיף 8(2) לחוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז - 1957) לפי הנוסח המופיע בנספח ג' להסכם. כתב ההצטרפות ימולא ב - 4 העתקים בדואר רשום לפי הפירוט המופיע בנספח.

נוסח ההסכם מובא להלן כלשונו:

הסכם קיבוצי מיוחד

בין

ממשלת ישראל, בשם מדינת ישראל, המיוצגת על-ידי הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, מר הלל דודאי והמנהל הכללי של משרד החינוך והתרבות, מר אליעזר שמואלי.

צד א'

לבין

מרכז השלטון המקומי בישראל, בשמו ובשם כל הרשויות המקומיות, למעט שלוש הערים הגדולות (ירושלים, תל-אביב-יפו וחיפה), המיוצג על-ידי מר גדעון לב.
שלוש הערים הגדולות הנ"ל, המיוצגות על-ידי מר נפתלי איתן.

צד ב'

לבין

הסתדרות המורים בישראל, המיוצגת על-ידי המזכיר הכללי, מר אמנון אברמסון ומר זאב ביסטריצקי.
ארגון מורי בתי-הספר העל-יסודיים, המיוצג על-ידי יו"ר ההנהלה הארצית, גב' שושנה בייר ומר מנחם טלב.

צד ג'

הואיל: וצד א' הינו המעסיק של מורים המלמדים בחטיבת-הביניים (כיתות ז'-ח'-ט') בבית-ספר על-יסודי שש-שנתי (להלן: בית-הספר).

והואיל: וצד ב' הינו המעסיק של מורים המלמדים בחטיבה העליונה (כיתות י'-י"א-י"ב) בבית-הספר.

והואיל: ובית-הספר מהווה יחידה פדגוגית ומינהלית אחת, חרף היותו מורכב משתי חטיבות.

והואיל: וישנם מורים בבית-הספר המלמדים בשתי החטיבות.

והואיל: וזכותו של מנהל בית-הספר לשבץ מורים בשתי החטיבות, לפי צורכי בית-הספר ובשים לב למשאלת המורים.

והואיל: והצדדים ניהלו משא ומתן והגיעו להסכמה ביניהם שמורה המלמד בבית-הספר בשתי החטיבות, יועסק, בכפוף לתנאי הסכם זה, על-ידי מעסיק אחד בלבד.

לפיכך הוסכם בין הצדדים כך:

1. תוקף המבוא והנספחים המבוא להסכם זה ונספחיו מהווים חלק בלתי נפרד מהסכם זה.

2. בתי-הספר אליהם מתייחס ההסכם
הסכם זה מתייחס לבתי-ספר על-יסודיים שש-שנתיים, על-פי רשימה המצויה בגזברות משרד החינוך והתרבות.
הרשימה הנ"ל תעודכן מעת לעת על-ידי משרד החינוך והתרבות, בהיפתח בתי-ספר על- יסודיים שש-שנתיים נוספים.

3. הגדרות
בהסכם זה:
"עובד קבוע" - עובד קבוע כמקובל במערכת החינוך.
"מעסיק משאיל" - המעסיק שאצלו יועסק מורה במלוא היקף משרתו, כאמור בסעיף 4 להלן.

4. מדדים לקביעת מעסיק משאיל

4.1 מורה קבוע אצל אחד משני המעסיקים מורה שהוא עובד קבוע אצל אחד משני המעסיקים בבית-הספר, זכאי להיות מועסק על-ידי אותו מעסיק במלוא היקף משרתו.

4.2 מורה קבוע אצל שני המעסיקים
א. מורה שהוא עובד קבוע אצל שני המעסיקים בבית-הספר, זכאי להיות מועסק במלוא היקף משרתו על-ידי המעסיק שאצלו הועסק תחילה.
ב. מורה, כאמור, שהתקבל לעבודה בו בזמן אצל שני המעסיקים, זכאי להיות מועסק במלוא היקף משרתו על-ידי המעסיק שאצלו הועסק ברוב שעות עבודתו.
לצורך קביעה זו, תיבדק חלוקת שעות העבודה של המורה במשך ארבע השנים האחרונות, שקדמו לקביעת המעסיק המשאיל, ואם במועד זה טרם חלפו ארבע שנים, תיעשה הבדיקה לגבי הזמן שחלף מאז התחיל בעבודתו.
ג. העלתה הבדיקה של חלוקת שעות העבודה של המורה כי הועסק אצל כל אחד משני המעסיקים בהיקף משרה זהה, או שונה (ובלבד שההפרש בין היקפי המשרה אינו עולה על 10 אחוז), יהיה המורה זכאי להיות מועסק במלוא היקף משרתו אצל אחד מהם, לפי בחירתו.
4.3 העסקת מורה לאחר קביעת המעסיק המשאיל
א. משנקבע מי הוא המעסיק המשאיל, לא ישפיע שינוי במספר שעות עבודתו של מורה בכל אחת מהחטיבות בבית-הספר על קביעה זו, ובלבד ששעות עבודתו בכיתות של המעסיק המשאיל לא יפחתו מהיקף של שליש משרה, במקרה שהמעסיק המשאיל הוא צד א' - או מחצית מסך כל שעות עבודתו בבית-הספר, במקרה שהמעסיק המשאיל הוא צד ב'.
ב. מורה שצד ב' הוא המעסיק המשאיל שלו, ישמור מנהל בית-הספר על המגמה להעסיקו בחטיבה העליונה במחצית מסך כל שעות עבודתו בבית-הספר.
ג. למרות האמור בסעיף קטן א לעיל, ימשיך צד ב' להיות המעסיק המשאיל של מורה קבוע אשר, כתוצאה מצורכי בית-הספר, קטן מספר שעות עבודתו בחטיבה העליונה לכדי פחות ממחצית סך כל שעות עבודתו בבית-הספר.

5. זכויות מורה מושאל מורה שיועסק על-ידי המעסיק המשאיל, כאמור בסעיף 4 לעיל, ייחשב כעובד אצל אותו מעסיק לכל דבר ועניין, החל ממועד ביצוע ההשאלה, לרבות תשלום המשכורת (כולל כל רכיבי השכר, הקצובות והגמולים להם זכאי מורה בגין עבודתו), הבטחת זכויותיו לפיצויי פיטורים (או גִמלה, לפי העניין) וכן הבטחת כל זכויותיו הסוציאליות והמקצועיות.

6. סדרי השאלה, התחשבנות ותיאום בין המעסיקים

6.1 הסדר שאילה והשאלה בין שני המעסיקים יחול הסדר לפיו המעסיק המשאיל ישאיל מורה למעסיק השני, לשעות שהמורה ילמד בכיתות של המעסיק השני.
6.2 סדרי התחשבנות סדרי ההתחשבנות בין המעסיקים יהיו כאמור בנספח א להסכם זה.
למען הסר ספק, מובהר שסדרי ההתחשבנות הנ"ל אינם מעניינו של צד ג' ולא יהיה בהם כדי לעכב או לפגוע בצורה כלשהי בזכויות המורים שנקבעו בהסכם זה.
6.3 שינויים בהיקף ההשאלה או ביטולה שינויים בהיקף ההשאלה או החלטה על ביטולה ייעשו בהסכמה בין שני המעסיקים, בשים לב למשאלת המורה ודעתו של המנהל, לפי צורכי בית-הספר.

7. כתב הסכמה
מורה שיושאל, כאמור בסעיף 6 לעיל, יחתום על כתב הסכמה, כמפורט בנספח ב להסכם זה, כתנאי להחלת הסכם זה עליו.

8. מורים לא קבועים

8.1 חלות הסכם זה לא יחול על מורה שאינו עובד קבוע אצל לפחות אחד משני המעסיקים.

8.2 שיבוץ באחת משתי החטיבות במגמה להבטיח את זכויותיו המקצועיות והסוציאליות של מורה לא-קבוע, כאמור, ישתדל מנהל בית-הספר לשבצו באופן שיועסק בכל שעות עבודתו בבית-הספר באחת משתי החטיבות בלבד.

8.3 שיבוץ בהיקף של שליש משרה לחילופין, ישתדל מנהל בית-הספר לשבץ מורה כאמור, באופן שיועסק לפחות באחת משתי החטיבות בהיקף של שליש משרה.

9. תחילת תוקפו של ההסכם וביטול הסכם איחוד המשכורות

9.1 תחולת תוקף כללית והוראות בדבר מורים שנכללו בהסדר איחוד משכורות תחילת הסכם זה החל ביום 1.9.1982, אולם מוסכם כי הוראותיו יחולו גם על מורים שבעבר אוחדה משכורתם, בהתאם להסכם מיום 4.2.1975, לרבות מורים כאמור שיפרשו ביום 31.8.1982, למפרע מהמועד שבו אוחדה משכורתם לראשונה.
לעניין זה ייחשב המעסיק אצלו אוחדה המשכורת כמעסיק המשאיל.

9.2 אי התחשבנות לגבי התקופה שקדמה ל - 1.9.1982 למרות האמור בסעיף 9.1 לעיל, מוסכם, בין צד א' לצד ב', כי סעיף 6.2 לעיל לא יחול על תקופת השאלה שלפני 1.9.1982.

9.3 ביטול הסכם איחוד המשכורות עם כניסת הסכם זה לתוקפו, יבוטל הסכם איחוד המשכורות מיום 4.2.1975.

10. ועדה מיוחדת
ועדה מיוחדת, בהשתתפות הצדדים החתומים על הסכם זה, תטפל במורים עליהם חל ההסכם ואשר לא יימצא להם פתרון בהתאם להוראותיו.

11. יישוב חילוקי דעות
חילוקי דעות שיתגלעו בין הצדדים, בקשר לתחולתו, פירושו או ביצועו של הסכם זה, או כל עניין אחר הנובע ממנו, יבוררו במסגרת ועדה משותפת לצדדים שביניהם נתגלעו חילוקי הדעות, אשר תתכנס תוך חודש ימים לפי בקשת אחד מהם.

12. הצטרפות
מעסיקים של מורים בבתי-ספר על-יסודיים שש-שנתיים, שאינם צד להסכם זה, יוכלו להצטרף כצד לו, בדרך של חתימה על כתב הצטרפות, שנוסחו מצורף להסכם זה כנספח ג. משרד החינוך והתרבות יפנה למעסיקים אלה ויבקשם להצטרף להסכם.

הנספחים להסכם

נספח א

בהתאם לאמור בסעיף 6.2 להסכם הקיבוצי המיוחד מובאות להלן ההוראות בדבר סדרי ההתחשבנות בין שני המעסיקים:

1. מדי שנה תוכנה שתי רשימות, לכל אחד מבתי-הספר המפורטים בנספח א כמפורט להלן:

1.1 רשימה בה ייכללו שמות המורים, אשר המעסיק המשאיל שלהם הוא משרד החינוך והתרבות, מספרי תעודות הזהות שלהם ומספר שעות ההוראה בחטיבת-הביניים ובחטיבה העליונה וכן דרגתם וויתקם בהוראה.

1.2 רשימה בה ייכללו שמות המורים, אשר המעסיק המשאיל שלהם הוא הרשות המקומית, מספרי תעודות הזהות שלהם ומספר שעות ההוראה בחטיבת-הביניים ובחטיבה העליונה וכן דרגתם וויתקם בהוראה.

2. על-פי הנתונים שיצוינו בשתי הרשימות המפורטות בסעיף 1 דלעיל תוּכן רשימה שלישית, אשר בה יפורטו מספר שעות ההוראה, בגינן תבוצע ההתחשבנות בין שני המעסיקים.

3.

3.1 הרשימות המפורטות בסעיפים 1 ו - 2 לעיל תוכנה על-ידי נציג מנהל המחוז, נציג הרשות המקומית ומנהל בית-הספר ותאושרנה על-ידי מנהל המחוז, מנהל בית-הספר ונציג הרשות המקומית.

3.2 גזבר המחוז ונציג הרשות המקומית יבדקו את הרשימות כאמור לעיל, וישוו אותן ל"דו"ח נוכחות המורים" של בית-הספר.
גזבר המחוז יעביר במהלך חודש ספטמבר מדי שנה את הרשימות, מרוכזות ומסודרות על-פי שמות המעסיקים, למתאם המשכורות הראשי במשרד החינוך והתרבות.

3.3 מתאם המשכורות הראשי במשרד החינוך והתרבות ידאג לביצוע ההתחשבנות בין המעסיקים, בהתאם לתעריף שיקבל מהאגף לתכנון ותקצוב במשרד החינוך והתרבות.

3.4 ההתחשבנות בין המעסיקים תיעשה בחודש ספטמבר מדי שנה, לפי הדיווח של השנה הקודמת.

4.

4.1 מעסיק משאיל יהיה זכאי לסכום, שיתקבל מהכפלת שעות ההוראה, אותן לימד המורה אצל המעסיק השני, בתעריף שעת הוראה.

4.2 התעריף לשעת הוראה יסוכם בין מרכז השלטון המקומי ובין האגף לתכנון ותקצוב במשרד החינוך והתרבות, לפי פרופיל הדרגה והוותק הממוצע של בית-הספר בחטיבה העליונה, כפי שנקבע במערך שכה"ל.

4.3 בקביעת התעריף לשעת הוראה יילקחו בחשבון כל מרכיבי השכר, לרבות גמלאות, כמקובל בחינוך העל-יסודי, כמפורט בחוברת שכ"ל וכפי שיעודכנו מעת לעת בוועדת שכ"ל בהשתתפות נציגי המעסיקים.

4.4 עדכון התעריף לשעת הוראה ייעשה מדי שנה במועד שיסוכם בין שני המעסיקים.

5. מנהל בית-הספר אחראי על הדיווח למעסיקים על נוכחות המורים בשתי החטיבות. הדיווח ייעשה מדי שנה, עם פתיחת שנת הלימודים ובמהלך השנה, אם יחולו שינויים. על-ידי כך תובטח למורה משכורתו בהתאם לשיעור העסקתו בפועל, ללא תלות בסדרי ההתחשבנות בין המעסיקים. שעות השהייה תשתלמנה למורה בהתאם להסכם שעות השהייה, כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל מיוחד ה' תשמ"א - שכפול /23 מיום 26 במאי 1981.

6. הסדר ההתחשבנות המפורט בנספח זה יופעל לתקופת ניסיון של שנתיים וייבדק מחדש בתום תקופה זו.

7. במקרה של תביעות לפיצויים למורים שפוטרו או משרתם צומצמה, החורגות מהמתחייב מהחוק או מההסכמים עם ארגוני המורים, תחליט על כך ועדה משותפת של משרד החינוך והתרבות ומרכז השלטון המקומי. החלטות הוועדה תחייבנה את שני הצדדים.
בהתאם לכך הבעלות המשאילה את המורה, והבעלות בה מאוחדת משכורתו, ישאו כל אחד בהוצאה הכספית הנוספת בהתאם לחלקיות המשרה בה מועסק המורה בכל אחת מהבעלויות.

נספח ב

נספח ג

אסמכתא:

1. חוזר מנכ"ל מיוחד, שכפול מב / 25, מתאריך 17.8.82.
2. חוזר מנכ"ל סב/1, סעיף 8.5-2.