מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
אגף בכיר כוח אדם בהוראה
משרד החינוך
תחום תנאי שירות עובדי הוראה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

5.12 מורה -יועץ

share
שתפו עמוד:
5.12 מורה -יועץ

5.12.1 יחידת עבודה

ליחידת עבודה ראה סעיף 3.12.1 - יחידת עבודה.

5.12.2 הסמכה

להסמכה ראה סעיף 3.12.2 - תקנון למתן רשיונות יעוץ.

5.12.3 הגדרת תפקידים (1)

המזכירות הפדגוגית אישרה את תפקידי המורה-היועץ בחטיבת-הביניים כדלקמן:

מטרות היעוץ

המורה-היועץ יפעל, ביחד עם המחנך וצוות בית-הספר, להשגת המטרות האלה:

1. טיפוח תנאים ואקלים בבית-הספר, שבהם יוכלו התלמידים להתפתח בהתאם ליכולתם ונטיותיהם בתחומי הלימודים, החברה וחיי הרגש.

2. פיתוח מודעוּת לצורכי הפרט במערכת החינוך, לבעיות החברתיות והרגשיות האופייניות לגיל התלמידים ולצרכים המיוחדים של יחידים וקבוצות.

3. ייעוץ למערכת בנוגע לתנאים ולמסגרות לימודיות וחברתיות שיאפשרו לתלמידים למצות את יכולתם.

4. סיוע לתלמידים קשי-הסתגלות, ייעוץ למוריהם ולהוריהם.

5. סיוע לכל התלמידים להסתגל למסגרות לימודיות וחברתיות חדשות.

6. פיתוח תהליך ייעוצי שבו יגיע הפרט להכרת עצמו, יכולתו, נטיותיו ושאיפותיו - כהיבטים לשיקול דעתו בבחירת מסגרות לימודים ועבודה לתכנון עתידו.

תפקידי המורה-היועץ בחטיבת-הביניים

1. איסוף מידע, אִבחון וטיפול

א. המורה-היועץ יקיים קשר עם מחנכי הכיתות ועם הגורמים הטיפוליים של בתי-הספר המזינים את החטיבה.

ב. בנוסף למידע שיועבר לחטיבת-הביניים על כלל התלמידים, יימסר למורה-היועץ מידע על תלמידים שהיו בטיפול - בבית-הספר או מחוצה לו. מידע זה יהיה חסוי.

ג. ריכוז המידע על התלמידים בבית-הספר - כגון: כרטיסי תלמיד, גיליונות הערכה, תוצאות מבחנים ושאלונים (מבחנים פסיכולוגיים, מבחני הישג, מבחנים סוציומטריים ואחרים), סיכומם ופירוש תוצאותיהם.

ד. קיום קשר הדוק עם השירות הפסיכולוגי, השירות הרפואי ושירותים סוציאליים וקהילתיים.

ה. סיוע למחנך - באמצעות פגישות קבועות ושיטתיות - באבחון הבעיות האינדיווידואליות והכיתתיות, על יסוד המידע שריכזו המחנך והמורה-היועץ על התלמידים וחיפוש, במשותף, אחר דרכים לפתרון הבעיות.

ו. עבודה מתוכננת ורצופה במסגרת כיתתית או קבוצתית בנושאים ייעוציים - כגון: פיתוח הכנה ודרכי התמודדות במצבים חדשים, בעיות גיל ההתבגרות, הכרה עצמית וזהות אישית, הבהרת ערכים, דינמיקה של בחירה וקבלת החלטות, עולם העבודה ודרכים לרכישת מידע על אפשרויות לימודים והכשרה מקצועית וכד'.

ז. קיום ריאיון אישי עם מרבית התלמידים אחת לשנה, לפחות, והיענות לתלמידים הפונים אליו ביזמתם.

ח. איתור בעיות הסתגלות, וריכוז המידע הקשור בכך.

ט. טיפול תומך, קצר מועד, ביחידים, לפי שיקוליו המקצועיים של המורה-היועץ וכישוריו.

2. ייעוץ בהרכבת הכיתות ושיבוץ הפרט
המורה-היועץ יהיה שותף פעיל בחלוקה לפי כיתות וקבוצות.

3. ניידות התלמידים
המורה-היועץ ישתתף בהפניית התלמיד למקום המתאים והרצוי לו, כגון: קבוצות, מסלולים, מקצועות בחירה, חוגים - על-ידי הבאת מידע רלוונטי והעלאת שיקולים לפני הוועדה האחראית לנושא.

4. מעקב
מעקב אחר השתלבות בלימודים או בעבודה של תלמידים שסיימו את לימודיהם בחטיבת- הביניים ועברו למסגרות אחרות.

5. הצוות הבין-מקצועי
ריכוז החומר המובא לדיון בצוות הבין-מקצועי ומעקב אחר ביצוע ההמלצות.

6. יזמות
המורה-היועץ ייזום פעולות מיוחדות נוספות, שמטרתן קידום התלמידים - כגון עבודה עם צוות בית-הספר בבעיות חינוכיות, תוך ניצול המשאבים בבית-הספר ובקהילה.




אסמכתא:

1 חוזר מנכ"ל מא / 1, עמ' 5, סעיף 7.

5.12.6 גמול ייעוץ

מורה יועץ זכאי לגמול יעוץ.

לפרטים ראה סעיף 1.12 - מינויים וגמולים של בעלי תפקידים.

5.12.7 המסגרת הארגונית

למסגרת האירגונית ראה סעיף 3.12.7 - המסגרת האירגונית.