4.12 מורה יועץ
4.12.2 מינוי (1)
3.12 מורה - יועץ1. בחינוך המיוחד לגווניו השונים יוכל לעבוד יועץ הממלא אחר התנאים האלה:
(א) מורה מוסמך בחינוך המיוחד.
(ב) בעל ניסיון בהוראה של 3 שנים, לפחות, בחינוך המיוחד.
(ג) סיים הכשרתו האקדמית בייעוץ בזיקה מיוחדת לחינוך המיוחד.
האמור לעיל לא יפגע ביועץ המועסק כבר כיועץ בחינוך המיוחד ואינו ממלא אחר כל ההוראות - בתנאי שישלים השכלתו בתחומים החסרים לו.
2. יועץ בחינוך הרגיל יוכל להיות יועץ בחינוך המיוחד לאחר שישלים לימודיו על-פי תוכנית מיוחדת, שתיקבע לעניין זה על-ידי השירות הפסיכולוגי-הייעוצי והמחלקה לחינוך מיוחד במשרד החינוך התרבות והספורט.
3. במקרים חריגים יאושר כיועץ בחינוך המיוחד מורה מוסמך לחינוך המיוחד - שהוא בעל ניסיון של 3 שנות הוראה לפחות, שסיים לימודיו האקדמיים בחוג לחינוך מיוחד, וזאת לאחר שהשלים לימודיו בקורסים אקדמיים החסרים לו בייעוץ והכוון מקצועי.
4. מורה-יועץ בחינוך המיוחד יידרש להשתלם בהשתלמויות מיוחדות בהתאם לתחומי עבודתו הספציפיים: אימבצילים, ילדים עם פיגור קל עד קשה, מופרעים, חולי נפש, לקויי למידה, נכים ובעלי ליקויים בחושים וכו'
ראה גם סעיף 3.12.2.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל לז / 5, עמ' 6, סעיף 181.
4.12.3 הגדרת תפקידים (1)
מטרות הייעוץ
1. המורה-היועץ בחינוך המיוחד בא לעזרת התלמידים, הורי התלמידים, הצוות החינוכי, והצוות הבין-מקצועי אשר בבית-הספר.
2. המורה-היועץ בחינוך המיוחד מכוון ומתאם את נושאי שיקומו של התלמיד, כמפורט בסעיף "תפקידי המורה-היועץ" להלן.
3. כדי לקיים מטרות אלו יפעל המורה-היועץ בחינוך המיוחד ליצירת אווירה לקידום יחסי האנוש בבית-הספר.
4. כל התפקידים הנזכרים במסמך זה יתמלאו, בהתאם לצורכי מסגרת העבודה, על-ידי הנהלת בית-הספר ובתיאום עם שפ"י והפיקוח על החינוך המיוחד.
תפקידי המורה-היועץ
1. ייעוץ והכוון תעסוקתי
הייעוץ וההכוון לקראת שיקום מקצועי וחברתי ייעשה בשיתוף פעולה עם מחנך הכיתה:
א. עזרה בהוראת הנושא: "לקראת עצמאות", הכולל את הפרקים האלה: הכרת עצמו (לצורך דימוי עצמי ריאלי), הכרת עולם העבודה, בחירה והחלטה תעסוקתית (או מקצועית).
ב. ייעוץ לתלמידים ולהורים כיחידים ובקבוצות.
ג. היוועצות עם הצוות החינוכי והבין-מקצועי.
ד. ארגון סיורים עם תלמידים במקומות העבודה.
ה. העברתו המדורגת של התלמיד למסגרת שירות התעסוקה לנוער.
ו. יזמה וסיוע בהפעלת ימי סדנה או בהפעלת "שילוב לימודים ועבודה".
2. ייעוץ חינוכי-טיפולי לתלמיד
המורה-היועץ מרכז את הטיפול הכולל בפרט, בהתייחסות למציאות המיוחדת של בית -הספר, בתיאום עם חברי הצוות הבין-מקצועי, הנהלת בית-הספר והפיקוח, בהתאם להנחיות שפ"י:
א. עזרה למורה בבעיות התנהגות של התלמיד על-ידי קשר אינדיווידואלי או קבוצתי.
ב. עזרה למורה בבעיות של למידה ו/או ליקויי למידה, על-ידי קשר אינדיווידואלי או קבוצתי.
ג. סיוע למנהל בית-הספר בהפעלת הצוות הבין-מקצועי והבין-שירותי, לצורך קידום הטיפול בפרט, כולל תכנון ומעקב אחר תוכניות אישיות.
ד. הפעלת נושאים מיוחדים: הוראה טיפולית, שיעור חינוכי-טיפולי, שילוב לעיצוב התנהגות, תכניות יחידניות וכו' - בהתאם להשכלתו, כישוריו וניסיונו של המורה-היועץ ובהתאם לצורכי התלמידים.
ה. הפעלת הנושא: "הכנה לחיי משפחה" (בבית-הספר הממ"ד - באישור המפקח), סיוע למחנך בתכנון הוראת הנושא, שיחות קבוצתיות וכיתתיות, שיחות אינדיווידואליות, שיחות עם הורים ביחידות ובקבוצות.
ו. הפעלת דיונים יזומים על תלמידים בודדים, בצוות הבין-מקצועי ו/או במועצת המורים.
3 קליטה, הפניה ומעקב
א. המורה-היועץ יקלוט, יפנה ויכוון את התלמידים למסגרות החינוכיות בבית-הספר ומחוצה לו.
ב. המורה-היועץ יעקוב אחר התפתחות התלמיד מיום כניסתו לבית-הספר ועד להעברתו למסגרת אחרת.
ג. המורה-היועץ ידאג להעברתו המדורגת של התלמיד למסגרת שיקומית בשיתוף פעולה עם צוות בית-הספר, הוריו ונציגי המסגרת המשקמת.
ד. המורה-היועץ ילווה את בוגרי בית-הספר ויעקוב אחר הסתגלותם המקצועית, החברתית והאזרחית במסגרתם החדשה, במשך השנה הראשונה לקליטתם.
ה. המורה-היועץ ימשיך לטפל בבוגר אשר לא נקלט בעבודה ו/או במסגרת אחרת, עד להיקלטותו החדשה.
ו. המורה-היועץ ידאג למעקב אחר תלמידיו הנמצאים בימי סדנה או במסגרות של שילוב לימודים ועבודה.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל לז / 5, עמ' 6, סעיף 181.
4.12.6 גמולים
תוספת חינוך מיוחד
1. מורה-יועץ בחינוך המיוחד שעבד לפני שנתמנה לתפקיד מורה-יועץ באחת ממסגרות החינוך המיוחד, יוסיף לקבל את התוספת המיוחדת המשתלמת למורים בחינוך המיוחד.
התוספת המיוחדת בעבור עבודתו של המורה-היועץ בחינוך המיוחד תשולם לו נוסף על גמול התפקיד כמורה-יועץ לפי חלקיות משרתו.
2. הוא הדין לגבי מורה-יועץ, שהוסמך לעבודה בחינוך המיוחד והתחיל בה לאחר מינויו כמורה-יועץ.
מורה יועץ זכאי לגמול יעוץ.
לפרטים ראה סעיף 1.12 - מינויים וגמולים של בעלי תפקידים
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל לג / 4, עמ' 5, סעיף 74.
4.12.7 המסגרת הארגונית (1)
1. המורה-היועץ בחינוך המיוחד יעבוד בכל הכיתות של החינוך המיוחד.הכוונה לכל מסגרות החינוך המיוחד: הגיל הרך, גני חובה, בית-ספר יסודי וחטיבת-ביניים, כיתות מקדמות בבית-ספר רגיל, כיתות טיפוליות, כיתות לקשיי למידה, כיתות במוסדות רפואיים, במוסדות סעד, בבתי-ספר מוכרים וכו'.
2. המורה-היועץ בחינוך המיוחד יקבל 2 ש"ש בייעוץ לכל כיתה.
3. המורה-היועץ בחינוך המיוחד יוכל לעבוד כיועץ נודד.מורה-יועץ נודד מרכז עבודתו במספר כיתות בבתי-ספר קטנים או בכיתות בודדות.
4. המורה-היועץ בחינוך המיוחד יופנה לעבודה על-ידי היועץ הבכיר לחינוך מיוחד במחוז, ויאושר על-ידי המפקח על החינוך המיוחד במחוז.
5. הדרכת המורה-היועץ בחינוך המיוחד תתוכנן ותיעשה על-ידי היועץ הבכיר לחינוך מיוחד במחוז, במסגרת הנחיות שפ"י, בתיאום מלא עם המפקח על החינוך המיוחד.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל ל"ז / 5, עמ' 6, סעיף 181.
4.12.1 יחידת עבודה
ליחידת עבודה ראה סעיף 3.12.1 - יחידת עבודה.
אסמכתא: