3.20 מורה המתמחה בהוראה
תחולת סעיף זה היא מה- 2.12.01.
ההתמחות בהוראה היא חובה על כל הסטודנטים הסדירים המתכשרים להוראה במכללות האקדמיות להכשרת מורים שהחלו את לימודיהם משנת הלימודים התשנ"ז, וכן על כל בוגרי המסלולים להסבת אקדמאים במכללות שאינם מורים בפועל, שהחלו את לימודיהם משנת הלימודים התשס"א.
1. העסקת המתמחה בעבודה בשנת ההתמחות
1.1 ההעסקה בעבודה בשנת ההתמחות
1.1.1 ההתמחות בהוראה תיעשה במערכת החינוך, מכיתות גן-הילדים ועד כיתה י"ב.
1.1.2 המתמחה בהוראה הוא מורה/גננת לכל דבר ועניין, על כל הזכויות הנלוות לכך (פירוט ראה בתת סעיף5 להלן).שכר ההוראה של המתמחה ישולם על ידי הבעלות המעסיקה בלבד.
1.1.3 היקף ההעסקה של המתמחה בשנת ההתמחות יהיה שליש משרה לפחות.
1.1.4 משך ההתמחות הוא שנת לימודים אחת, ולא פחות משישה חודשי עבודה באותה שנה. תוכרנה גם שתי תקופות עבודה של שלושה חודשים כל אחת לפחות באותה שנה (לגבי ההתמחות בחינוך חברתי-קהילתי ראה ב- 1.9.4 להלן).לא תוכר צבירה של ימי עבודה בודדים לעניין ההתמחות בהוראה.
1.1.5 ההתמחות בהוראה תיעשה ככלל בשכבת הגיל (קדם-יסודי, יסודי, חטיבת ביניים או חטיבה עליונה) ובהתמחויות (מקצועות ההוראה) שהמתמחה הוכשר להן במהלך לימודיו.
1.1.6 כל העסקה החורגת מהמסגרות הנדרשות לעיל המפורטות להלן טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות בהוראה; כל מקרה יידון לגופו ועל פי הנסיבות.
1.2 העסקת המתמחה בחינוך הקדם יסודי
1.2.1 ההתמחות בחינוך הקדם יסודי מתקיימת במסגרת הנמצאת בפיקוח או בהדרכה פדגוגית של משרד החינוך, והיא טעונה אישור מוקדם בכתב של הפיקוח.
1.2.2 תוכר עבודת המתמחה כגננת.
1.2.3 המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה, ביום לימודים קצר וביום לימודים ארוך, הן:
א. גן חובה
ב. גן טרום חובה
ג. גן ילדים הנמצא במסגרת "חטיבה צעירה" בבית ספר
ד. גן ילדים פרטי ברשיון, בפיקוח או בהדרכה של משרד החינוך
ה. צהרון בגן ילדים ברשיון, הנמצא בפיקוח או בהדרכה של משרד החינוך.
1.2.4 העסקת מתמחה כגננת שנייה, לצד גננת הנמצאת באותה עת בגן, תאושר רק אם קיים תקן לגננת שנייה בגן.
1.3 העסקת המתמחה בחינוך היסודי
1.3.1 המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה, ביום לימודים קצר וביום לימודים ארוך הן;
א. בתי-ספר שש-שנתיים בכיתות א'-ו'
ב. בתי-ספר שמונה-שנתיים בכיתות א'-ח'
ג. כיתות א'-ב' במסגרת "חטיבה צעירה" בבתי ספר.
1.3.2 ההעסקה באמצעות "קרן קרב" תאושר רק במסגרת בית ספרית ובשעות ההוראה הפורמאליות בלבד.
1.4 העסקת המתמחה בחינוך העל יסודי המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן:
א. בתי ספר על-יסודיים ארבע שנתיים בכיתות ט'-י"ב
ב. בתי ספר על-יסודיים שש-שנתיים בכיתות ז'-י"ב
ג. חטיבות ביניים בכיתות ז'-ט'
ד. בתי-ספר יסודיים שמונה-שנתיים בכיתות ז'-ח'
1.5 העסקת המתמחה בחינוך המיוחד
1.5.2 המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן:
א. גן ילדים לחינוך המיוחד
ב. גן ילדים משלב במסגרת החינוך הרגיל
ג. בית ספר לחינוך המיוחד
ד. כיתת חינוך מיוחד בחינוך הרגיל
ה. כיתה משלבת במסגרת החינוך הרגיל
ו. כיתות בחינוך הרגיל
ז. בית ספר בפיקוח הנמצא במסגרת בית חולים או בית כלא
1.5.3.העסקת המתמחה בהוראה במרכז טיפולי חוץ-בית-ספרי הנמצא בפיקוח משרד החינוך או רשות מקומית או במועדוניות המופעלות בתוך מסגרת חינוך מיוחד ובאחריות מנהל המסגרת - העסקה זו טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות בהוראה. בכל מקרה, היקף ההעסקה של המתמחה במסגרות אלה לא יעלה על %40 מכלל שליש המשרה הנדרש להתמחות. יתרת שעות ההתמחות תהיה במסגרת מאושרת, כמפורט ב1.5.2 לעיל.
1.5.4 תוכר העסקה במסגרות שפורטו לעיל בתקופה המוגדרת כ"פגרת הקיץ" או כ"חופשת חגים" במוסדות החינוך הכלליים, בתנאי שמשך ההעסקה, ובכלל זה זמני החופשה, לא יפחת משישה חודשים.
1.6 העסקת המתמחה בהוראת המוסיקה
1.6.1 המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן:
א. בתי-ספר בפיקוח משרד החינוך
ב. גני ילדים המפוקחים או המודרכים על ידי משרד החינוך.
1.6.2 העסקת המתמחה בהוראה פרטנית במוסד חינוכי מוכר (בקונסרבטוריון) טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות בהוראה. בכל מקרה, העסקת המתמחה בתנאים אלה תהיה בהיקף שלא יעלה על %40 מכלל שליש המשרה הנדרש להתמחות. יתר שעות ההתמחות יהיו במסגרת מאושרת, כמפורט ב- 1.6.1 לעיל, ולא במסגרת פרטנית.
1.7 העסקת המתמחה בהוראת מחול
1.7.1 לעניין ההתמחות תוכר הוראת מחול כחלק ממערכת הלימודים הבית ספרית בכיתות היסוד, בחטיבת הביניים או בחטיבה העליונה.
1.7.2 העסקת המתמחה במרכזים חוץ-בית-ספריים טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות בהוראה. בכל מקרה, היקף ההעסקה של המתמחים במרכזים אלה לא יעלה על %40 מכלל שעות ההוראה הנדרשות להתמחות. יתר שעות ההתמחות תהיינה במסגרת מאושרת, כמפורט ב- 1.7.1 לעיל.
1.8 העסקת המתמחה בהוראת חינוך גופני
1.8.1 תוכר הוראת חינוך גופני כחלק ממערכת הלימודים הבית ספרית בכיתות היסוד, בחטיבת הביניים או בחטיבה העליונה.
1.8.2 תוכר הוראת חינוך גופני בכיתות גן הפועל במסגרת "חטיבה צעירה" המשולבת בבית-ספר.
1.8.3.תוכר העסקת המתמחה במועדון ספורט בית-ספרי במקביל לעבודתו בהוראת חינוך גופני באותו בית ספר בהיקף של 4 ש"ש לפחות, בתנאי שסך שעות ההעסקה בשני התפקידים יהיו שליש משרה לפחות.
1.9 התמחות בחינוך החברתי-קהילתי
1.9.1 בשנת ההתמחות בהוראה ישלב המתמחה עבודה כמורה בהוראת המקצוע שהתמחה בו ועבודה עם נוער, בהתאם לתת התמחות בתחום החברתי קהילתי שהוכשר אליה.
1.9.2 ההתמחות בתחום של מקצועות ההוראה בחינוך הפורמאלי היא אחד התנאים לקבלת רשיון לעיסוק בהוראה מהאגף הבכיר לכח אדם בהוראה. ההתמחות בתחום החברתי- קהילתי היא אחד התנאים לקבלת רשיון הדרכה ממינהל החברה והנוער.
1.9.3 המתמחה רשאי לחלק את עבודתו בין ההוראה להדרכת הנוער באותה שנה, בתנאי שסך שעות העבודה בהוראה יגיע יחד לכדי שליש משרה לפחות.
1.9.4 המתמחה רשאי לפצל את התמחותו לשנתיים, שנה אחת כמורה ושנה אחת כמדריך נוער, בתנאי שבכל שנה הוא יעבוד בהיקף של שליש משרה לפחות.
1.9.5 ההתמחות במקצועות ההוראה תיעשה במסגרות המפורטות לעיל. ההתמחות בחינוך החברתי קהילתי טעונה אישור מוקדם של ראש התחום המחוזי במנהל החברה והנוער או של נציג מוסמך מטעמו, בהתאם לתחום שהוכשר אליו המתמחה.
1.9.6 ההתמחות בהדרכה בתחום של "נוער וקהילה" תיעשה במוסדות המקיימים פעילות חינוכית סדירה וקבועה במסגרת החינוך החברתי-קהילתי.
1.9.7 המסגרות המאושרות להתמחות בהדרכה בתחום "נוער וקהילה" הן:
א. מחלקות לנוער ברשויות מקומיות ובעיריות.
ב. מחלקות לנוער במתנ"סים
ג. תנועות נוער
ד. בתי נוער
ה. בתי ספר קהילתיים
ו. מסגרות וולונטריות חוץ-קוריקולריות בבתי ספר ובפנימיות
ז. מחנות קיץ וקייטנות
1.9.8 המסגרות המאושרות להתמחות בהדרכה בתחום של "קידום נוער" הן:
א. יחידות לקידום נוער ברשויות
ב. מרכזי היל"ה
ג. פרויקטים בבתי-הספר ובפנימיות באחד מן התחומים האלה: מניעת נשירה, מניעת אלימות, מניעת התמכרויות (לסמים ולאלכוהול).
1.9.9 המסגרות המאושרות להתמחות בתחום של "של"ח וידיעת הארץ" הן בבתי-ספר המקיימים פעילות של"ח וידיעת הארץ בהנחיית הפיקוח על התחום במחוז.
1.9.10 המסגרות המאושרות להתמחות בתחום של ריכוז חינוך חברתי הן בבתי ספר המקיימים פעילות של ריכוז חינוך חברתי, בהנחיית הפיקוח על החינוך החברתי במינהל החברה והנוער.
1.9.11 אפשר לבצע חלק מן ההתמחות בחינוך החברתי-קהילתי במסגרת של פעילות קיץ (מחנה, סמינר וכדומה); זאת בתנאי שהפעילות מיועדת לנוער בגיל חטיבת הביניים ומעלה והיא בת שלושה ימים לפחות, וכוללת לינה, ויש בה מגוון של פעילויות עיוניות, יצירתיות וחברתיות. במקרה זה ההיקף הנדרש להתמחות בחינוך החברתי קהילתי יושלם בעבודה סדירה של המתמחה באחת מן המסגרות המפורטות ב- 1.9.5 ו- 1.9.6 לעיל.
2. נוהלי ההפניה להתמחות בהוראה
2.1 גף תנועת עובדי-הוראה באגף הבכיר לכוח אדם בהוראה ינפיק למתכשר להוראה טופס "הפניה למתמחה בהוראה" לקראת השנה האחרונה ללימודי התואר או תעודת ההוראה. בתהליך מתן ההפניה נערך גם סיווג לאחד מן המחוזות.
2.2 ה"הפניה למתמחה בהוראה" תהיה בתוקף עד שלוש שנים מיום הוצאתה. למימוש ההפניה לאחר שלוש שנים מיום הוצאתה על המועמד להתמחות בהוראה לפנות לגף תנועת עובדי הוראה בבקשה לחידוש תוקף ההפניה שבידו.
2.3 מתכשר להוראה שהוא לומד סדיר במכללה להכשרת עובדי הוראה זכאי לממש את ה"הפניה למתמחה בהוראה" שבידו כבר בשנה האחרונה ללימודיו, בתנאי שישלים את חובות הלימודים של השנים הקודמות לתעודת הוראה ויש בידו אישור לכך.
3. נוהלי הכניסה לעבודה בשנת ההתמחות
3.1 שנת ההתמחות היא השנה הראשונה שבה המועמד להתמחות משתלב בעבודת ההוראה.
3.2 המועמד להתמחות יפנה למחוז (בחטיבה העליונה- למנהל בית הספר) כאשר בידו טופס "הפניה למתמחה בהוראה".
3.3 שיבוצו בפועל של המתמחה לחינוך הקדם-יסודי, לחינוך היסודי או לחטיבת הביניים יאושר על גבי טופס שיבוץ חתום על-ידי הפיקוח ועל-ידי גף כוח אדם במחוז, בהתאם לנהלים הקיימים.
3.4 מיד עם הכניסה לעבודה יודיע על כך המתמחה למרכז ההתמחות במוסד שבו הוא עושה את סדנת ההתמחות בהוראה, ויציג לפניו אישור על כך, חתום על-ידי הפיקוח או על-ידי מנהל בית-הספר. על המתמחה להמציא למרכז ההתמחות את הפרטים האלה:
א. שם גן-הילדים, בית-הספר או המוסד החינוכי
ב. הכתובת ומס' הטלפון של גן-הילדים, בית-הספר או המוסד החינוכי
ג. שם המפקחת על גן הילדים, מנהל בית הספר או מנהל המוסד החינוכי
ד. שם הגננת החונכת או המורה החונך ומספרי תעודות הזהות שלהם
ה. היקף ההעסקה
ו. שכבת הגיל
ז. מקצועות ההוראה/תחומי ההעסקה ותפקידים נוספים
4. חובות המתמחה בהוראה
4.1 חובות המתמחה כלפי המעסיק המתמחה בהוראה הוא עובד-הוראה לכל דבר ועניין. עליו לקיים את הנהלים של המוסד שהוא מועסק בו, לעמוד בכל דרישות התפקיד ולמלא את כל החובות המוטלות על כלל עובדי ההוראה במקום עבודתו.
4.2 חובת ההשתתפות בסדנת ההתמחות בהוראה
4.2.1 כל מתמחה חייב להשתתף בסדנת התמחות ("סדנת סטאז'") במהלך שנת ההתמחות.
4.2.2 לא תוכר השתתפות בסדנה לעניין ההתמחות בהוראה אם היא קדמה לשנת ההתמחות עצמה או אם היא באה אחריה,
4.2.3 היקף הלימודים בסדנת ההתמחות יהיה 2 ש"ש לפחות.
4.2.4 מתמחה שהוא לומד סדיר במכללה להכשרת מורים ושבחר להתמחות במקביל להשלמת לימודיו לתואר ולתעודת הוראה, תיחשב לו ההשתתפות בסדנה כחלק ממילוי חובות הלימודים הנדרשים לתואר ולתעודה.
4.2.5 כמתחייב מאופי העבודה הסדנאית, ההערכה על השתתפות המתמחה בה ועל מילוי חובות הלימודים במסגרתה תהיה מילולית או בהתאם לנהלים במוסדות להכשרת עובדי הוראה.
4.2.6 מתמחה אשר שנת התמחותו מתבצעת כשהוא בעל תואר אקדמי ותעודת הוראה יהיה חייב בהשתתפות פעילה בסדנת התמחות באחד מן המוסדות להכשרת עובדי הוראה, לפי בחירתו, במעמד של משתלם. ההשתתפות בסדנה תוכר במקרה זה לצורך צבירת גמול השתלמות, בהתאם לנוהלי אגף ההשתלמויות.
5. הזכויות הפרופסיונליות של המתמחה בהוראה
5.1 דרגת השכר
5.1.1 בתקופת ההתמחות ישתכר המתמחה על-פי התואר שבידו.
5.1.2 השכר למתמחה שבחר לעשות את ההתמחות בהוראה במקביל לשנת לימודיו האחרונה הוא שכר "מורה מוסמך בכיר", ובחינוך החברתי-קהילתי שכר "מדריך מוסמך בכיר".
כל זאת בתנאי שיציג אישור מן המוסד המכשיר על מילוי חובות הלימודים לשנים הקודמות.
5.1.3 תוקף אישור המוסד המכשיר מזכה בשכר "מורה מוסמך בכיר" עד תום לימודיו של המתמחה והמצאת התעודה, בטווח זמן שלא יעלה על שנתיים ממועד הנפקת האישור.
5.2 הוותק בהוראה שנת ההתמחות תוכר כשנת ותק בהוראה בתנאי שהמתמחה הועסק שישה חודשים מלאים לפחות ובהיקף של שליש משרה ומעלה, בהתאם לנוהלי ההכרה בוותק המתפרסמים על- ידי האגף הבכיר לכוח אדם בהוראה.
5.3 קביעות בעבודה
עמד המתמחה בהצלחה בחובות שנת ההתמחות בהוראה-תיחשב לו שנת ההתמחות כשנת ניסיון ראשונה לקראת קבלת קביעות בעבודה, בהתאם לנוהלי הקביעות המתפרסמים מעת לעת על ידי המשרד.
5.4 זכאות לתמריצים
שנת ההתמחות מוכרת לעניין קבלת תמריצים כשנת עבודה לכל דבר ועניין.
5.5 הלוואות מותנות
5.5.1 למתמחה בעל תואר ותעודת הוראה שעמד בהצלחה בחובות שנת ההתמחות בהוראה תיחשב שנת ההתמחות כשנת עבודה לעניין החזר הלוואות מותנות, בכפיפות לתנאי ההלוואה ובהתאם לכללים הקיימים בעניין הלוואות מותנות.
5.5.2 למתמחה שבחר להתמחות בהוראה במקביל לשנת לימודיו האחרונה לתואר ולתעודת הוראה ועמד בהצלחה בחובות של שנת ההתמחות-למתמחה כזה תיחשב שנת ההתמחות כשנת עבודה לעניין החזר הלוואות מותנות בכפיפות לתנאי ההלוואה ובתנאי שימשיך להיות מועסק בהוראה גם בשנה שלאחר ההתמחות.
5.5.3 מתמחה המועסק בהתמחות בהוראה במקביל לשנת לימודיו האחרונה לתואר ולתעודת הוראה זכאי לקבל הלוואה מותנית כדין כל סטודנט להוראה, בכפיפות לתנאי ההלוואה.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל סב/4 (ב), סעיף 8.2-7.