מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
אגף בכיר כוח אדם בהוראה
משרד החינוך
תחום תנאי שירות עובדי הוראה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

3.12 ‏‏ מורה - יועץ

share
שתפו עמוד:
3.12 ‏‏ מורה - יועץ

3.12.1 יחידת עבודה‏

1. יחידת עבודה של מורה-יועץ היא כיחידת עבודה של מורה המועסק באותו סוג של מוסד חינוכי.
מורה-יועץ יועסק לא יותר מ - 2/3 ממשרתו בייעוץ ולא פחות מ - 1/3 ממשרתו בהוראה (1)

2. שעות העבודה כיועץ של מורה-יועץ בבית-ספר יסודי שיש בו כיתות א'-ח' יחושבו כדלקמן:
א. % 60 משעות העבודה כיועץ - לפי 24 ש"ש.
ב. % 40 משעות העבודה כיועץ - לפי 30 ש"ש. (2)

3. שעות העבודה בייעוץ של מורה-יועץ בבית-ספר יסודי שיש בו כיתות א'-ו' בלבד יחושבו לפי 30 ש"ש. (3)


אסמכתא:

1 חוזר מנכ"ל מה / 1, עמ' 3, סעיף 3.
2 חוזר מנכ"ל מיוחד, ה' תשל"ט, עמ' 43, סעיף ו.
3 חוזר מנכ"ל מיוחד, י' תשל"א, עמ' 16, סעיף כא (4)‏.‏

3.12.2 תקנון למתן רשיונות לייעוץ

סעיף זה עודכן ב- 26.5.2002.

1. כללי

א. כל עובד הוראה המשמש יועץ במוסד חינוכי רשמי או מוכר שאינו רשמי חייב ברשיון מטעם משרד החינוך התרבות והספורט המקנה לו זכות לעבוד כיועץ בבית ספר.

ב. מחלקות כוח אדם בהוראה במחוזות המטפלים בשיבוץ היועצים במוסדות החינוך הרשמיים יעשו מאמצים להעסיק רק בעלי רשיון קבוע לייעוץ. הוא הדין לגבי מנהלי בתי הספר המוכרים שאינם רשמיים, המחויבים גם הם לנסות ולהעסיק רק בעלי רשיונות קבועים לייעוץ.

ג. אם יתגלו קשיים באיוש המשרות בבעלי רשיון קבוע לייעוץ, ניתן להעסיק עובדי הוראה בעלי רשיון זמני לייעוץ. היועצים הבכירים במחוזות ידאגו לכך שבעלי רשיונות זמניים ישלימו את חובותיהם לקבלת רשיון קבוע לייעוץ בתקופה של 3-2 שנים לכל היותר.

2. החל בשנת הלימודים התשס"א יוענקו רשיונות קבועים לייעוץ לעובדי הוראה העומדים בכל התנאים המפורטים להלן:

א. בעלי תואר אקדמאי שני לפחות בייעוץ חינוכי מטעם מוסד מוכר להשכלה גבוהה מהארץ או מחו"ל.

ב. בעלי תעודת הוראה (כולל גננת) ממוסד מוכר להכשרת עובדי הוראה בארץ
או: בעלי תעודת מורה מוסמך או גננת מוסמכת ממשרד החינוך בישראל
או: בעלי רשיון הוראה קבוע שניתן על יד משרד החינוך בישראל
או: בעלי תעודת הוראה או רשיון הוראה מחו"ל שהוכרו על ידי משרד החינוך בישראל, אשר השלימו גם את השכלתם העברית והגיעו להסכמה מלאה בארץ

ג. מועסקים כיועצים בארץ בפיקוח שפ"י לפחות שנתיים לשביעות רצון הפיקוח.(2)

3. רשיונות זמניים לייעוץ יוענקו לעובדי הוראה העומדים בתנאים המפורטים להלן:

א. תלמידים מן המניין לתואר שני לפחות בייעוץ חינוכי בשנה ב'במוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ

ב. בעלי תעודת הסמכה להוראה מהארץ, כמצויין בסעיף 2 ב' לעיל.

ג. מועסקים כיועצים בפיקוח שפ"י לשביעות רצון הפיקוח.

הערה: אפשר לאשר רשיונות זמניים לייעוץ לשלוש שנים לכל היותר. (2)

4. בתקופת מעבר שתסתיים בתום שנת הלימודים התשס"ד (31.8.2004) יוענקו רשיונות לייעוץ לעובדי הוראה העומדים בתנאים המפרטים להלן:

א. רשיונות קבועים לייעוץ

(1) לבעלי תואר אקדמי ראשון לפחות בייעוץ חינוכי ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל ולבעלי תעודת הסמכה להוראה מהארץ, כמצוין ב- 2 ב' לעיל.
או
(2) ליועצים בעלי תעודת הסמכה שסיימו את הכשרתם ללימודי תעודה בייעוץ במוסדות שקיבלו בעבר אישור לקיים לימודים אלה: מכללת בית ברל, מכללת ירושלים לבנות
או
(3) לבעלי תואר אקדמאי שני (M.A) בפסיכולוגיה או בעבודה סוציאלית, או במדעי ההתנהגות או בחינוך מיוחד (3) ממוסד מוכר להשכלה גבוהה בארץ או בחו"ל שהם בעלי תעודת הסמכה להוראה מהארץ או רשיון הוראה קבוע ונוסף לכך סיימו בהצלחה קורסי הכשרה משלימה מתחום הייעוץ ואושרו על ידי שפ"י
או
(4) למעוסקים כיועצים בארץ בפיקוח שפ"י לפחות שנתיים לשביעות רצון הפיקוח (2)

ב. רשיונות זמניים לייעוץ

(1) לבעלי תואר אקדמי בייעוץ או לתלמידים מן המניין בשנה ג' בהתמחות לתואר ראשון לייעוץ או לתלמיד שנה ב' לתואר שני בהתמחות לייעוץ במוסד להשכלה גבוהה בישראל שהוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה או לבעלי תואר אקדמי בייעוץ ממוסד מוכר להשכלה גבוהה חו"ל שהוכר על ידי משרד החינוך בישראל
(2) לבעלי הסמכה מלאה להוראה כמפורט בסעיף 2 ב' לעיל
(3) לבעלי המלצה מהיועץ הבכיר להענקת הרשיון.

הערה: רשיון זמני לייעוץ מוענק לשתי שנות העבודה הראשונות בייעוץ.
בתום השנתיים יש לפנות בבקשה לקבלת רשיון קבוע בייעוץ לפי הכללים המופרטים לעיל. הרשיון הזמני ניתן להארכה לשנה שלישית (2).

5. הוראות נוהל וביצוע

א. עובד הוראה המבקש לקבל רשיון לייעוץ (זמני או קבוע) יגיש את בקשתו ב - 4 העתקים על גבי טופס מס' ח"ת 050.207 (בקשה להענקת רשיון לייעוץ).

ב. הטופס יוגש לגף דירוג והסמכה באגף כוח אדם בהוראה, בצירוף התעודות והמסכים הרלוונטיים, לאחר שהעובד ימלא את סעיף א בטופס ויחתים כנדרש את היועץ הבכיר בסעיף ב בטופס.

ג. הבקשה תיבדק על ידי גף דירוג והסמכה באגף כוח אדם בהוראה, ולזכאים יונפק רשיון זמני או קבוע - הכול לפי העניין.

ד. רשיון קבוע לייעוץ יישלח במקור ובשני העתקים אל עובד ההוראה לפי כתובתו הפרטית. עובד ההוראה ישמור את המקור לעצמו ויעביר העתק אחד למנהל בית הספר שהוא מועסק בו והעתק שני ליועץ הבכיר. העתק נוסף יועבר על ידי גף דירוג והסמכה למחלקת כוח אדם בהוראה בלשכת המחוז שעובד ההוראה שייך אליו.

ה. רשיון זמני לייעוץ יישלח לעובד ההוראה לפי כתובתו הפרטית, והעתק יישלח למנהל בית הספר, ליועץ הבכיר ולמחלקה לכוח אדם בלשכה המחוזית.

הערה: במגזר החרדי ימלא המפקח של משרד החינוך התרבות והספורט את הפונקציות המוטלות על היועץ הבכיר.

אסמכתא:

1 חוזר מנכ"ל נח / 1, עמ' 69, סעיף 43.
2 חוזר מנכ"ל סא/ 1 (א), עמ' 43, סעיף 2- 8.3.
3 חוזר מנכ"ל סב/7 (א), עמ' 15, סעיף 8.3-3.

3.12.3 הגדרת תפקידים

המזכירות הפדגוגית אישרה את תפקידי המורה-היועץ בבית-הספר כדלקמן:
מטרות הייעוץ המורה-היועץ יפעל, ביחד עם המחנך וצוות בית-הספר, להשגת המטרות האלה:

1. טיפוח תנאים ואקלים בבית-הספר שבהם יוכלו התלמידים להתפתח בהתאם ליכולתם ונטיותיהם בתחומי הלימודים, החברה וחיי הרגש.

2. פיתוח מודעות לצורכי הפרט במערכת החינוך, לבעיות החברתיות והרגשיות האופייניות לגיל התלמידים ולצרכים המיוחדים של יחידים וקבוצות.

3. ייעוץ למערכת בנוגע לתנאים ולמסגרות לימודיות וחברתיות שיאפשרו לתלמידים למצות את יכולתם.

4. סיוע לתלמידים קשי הסתגלות, ייעוץ למוריהם ולהוריהם.

5. סיוע לכל התלמידים להסתגל למסגרות לימודיות וחברתיות חדשות.

6. פיתוח תהליך ייעוצי שבו יגיע הפרט להכרת עצמו, יכולתו, נטיותיו ושאיפותיו - כהיבטים לשיקול דעתו בבחירת מסגרות לימודים ועבודה לתכנון עתידו.

תפקידי המורה-היועץ בבית-הספר היסודי

1 ייעוץ חינוכי-טיפולי לתלמיד
התערבות המורה-היועץ במקרים של קשיים בהסתגלות התלמיד - כגון: תלמידים תת- משיגים, בעיות חברתיות, הפרעות בהתנהגות, קשיים ריגושיים וכד'. היזמה להפנות תלמיד למורה-היועץ תבוא מן:

א. התלמיד
ב. הוריו
ג. המחנך והצוות החינוכי
ד. המורה-היועץ

תשומת לב מיוחדת תינתן לאיתור ולזיהוי מוקדם של הבעיות, תוך ריכוז מידע רלוונטי, ניצולו ההולם ושמירה על סודיותו.
הייעוץ יכול להיות אינדיווידואלי, קבוצתי או במסגרת הכיתה כולה.

2. ייעוץ להורים
המורה-היועץ יסייע למחנך הכיתה בפיתוח הקשר של בית-הספר עם הורי התלמידים בדרכים אלה:

א. קשר אינדיווידואלי עם הורי התלמידים בשעת הצורך.
ב. הדרכה לקבוצות הורים בנושאים כגון: גיל התבגרות, מעבר ממסגרת חינוכית אחת לשנייה, טיפול בבעיות מיוחדות בהכנת שיעורי בית.
ג. הנחיה של חוג הורים כאמצעי לטיפול בבעיות הילד.
ד. סיוע לצוות בית-הספר בשיתוף ציבור הורים בעזרה לבית-הספר.

3. ייעוץ והדרכה לקראת המשך לימודים

א. המורה-היועץ יעזור לתלמיד בהבנה עצמית טובה ומציאותית - כשריו, נטיותיו, ערכיו ושאיפותיו.
ב. המורה-היועץ יטפל בהרחבת ידיעות התלמיד על עולם העבודה המקצועית ואפשרויות הלימוד הפתוחות לפניו; כן יפעל להגברת המודעות לתהליכי בחירה והחלטה.

ג. המורה-היועץ יסייע לתלמיד ולהוריו בגיבוש תכנית פעולה מציאותית ומתאימה לו.

4. דרכי פעולה בכיתות ז', ח'

א. ריכוז מידע על כלל התלמידים ממקורות מידע שונים.
ב. קיום שיחות ודיונים כיתתיים, קבוצתיים ואישיים בנושאים כגון: הכרה עצמית, התפתחות בגיל ההתבגרות, הכרת עולם העבודה ובעיות שונות.
ג. ביקורים וסיורים עם תלמידים בבתי-ספר על-יסודיים וכן במפעלים תעשייתיים.
ד. ייעוץ אישי לתלמידים והוריהם.
ה. קשר עם המוסדות הקולטים את התלמידים לשם היקלטות תקינה של התלמידים ומעקב אחר הסתגלותם למסגרת החדשה.

5. הכנה למעבר אל חטיבת-הביניים

כדי לסייע לתלמידים במעבר תקין מבית-הספר היסודי לחטיבת-הביניים יפעל המורה-היועץ - יחד עם מחנך הכיתה והצוות החינוכי - בתחומים אלה:
א. שיחות עם התלמידים בכיתה ובקבוצות בנושאים כגון: מבנה חטיבת-הביניים, הסתגלות למקום חדש.
ב. שיחות אישיות עם תלמידים והוריהם הזקוקים לסיוע אישי; הכנה מיוחדת למועמדים לפנימיות ולמסגרות מיוחדות.
ג. איסוף וריכוז מידע על התלמידים והעברתו לצוות הקולט בחטיבת-הביניים, כדי שהתלמיד ימצא את מקומו במסגרת שאליה יעבור.

6. תיאום פעילות הצוות הבין-מקצועי

א. המורה-היועץ יטפל בקשר בין השירותים השונים בבית-הספר.
ב. בראש הצוות הבין-מקצועי יעמוד המנהל או בא-כוחו. המורה-היועץ ירכז את הצוות שיכלול את בעלי התפקידים האלה: פסיכולוג, עובד סוציאלי, קצין ביקור סדיר, רופא, אחות, קצין מבחן, מחנכים ומורים מקצועיים, מורים במסגרות העזר וכיו"ב.
לדיונים יוזמנו אנשי הצוות כולו או חלקם, לפי הנושא הנדון.
ג. הצוות ידון בבעיות כלליות של בית-הספר או של כיתה מסוימת, לשם מציאת דרכים לפתרונן. כן ידון הצוות בבעיות הקשורות לילדים חריגים (קבלת מידע, הפניה, טיפול וקבלת דיווח).
ד. הצוות הבין-מקצועי יפעל בהתאם לנוהלי הפעלת הצוות הבין-מקצועי שפורסמו בחוזר המנהל הכללי.
ה. המורה-היועץ יעקוב אחרי ביצוע המלצות הצוות ויביא את הבעיה לדיון חוזר במקרה הצורך.

7. ייעוץ למערכת

א. דיונים אישיים וקבוצתיים, לפי הצורך, עם צוות המורים לשם ליבון דרכי פעולה בנושאים לימודיים, חינוכיים וחברתיים המתעוררים במסגרת בית-הספר ובמעבר אל המסגרת וממנה (המעבר מגן-הילדים לבית-הספר, מבית-הספר היסודי לחטיבת- הביניים או לבית-הספר התיכון והמעבר למסגרות מיוחדות).
ב. ייעוץ בפיתוח מסגרות-עזר ושילובן במערכת, כגון כיתות מסייעות, טיפוליות, מקדמות, שיעורי-עזר.
ג. ייעוץ בהפעלת פרויקטים מיוחדים, כגון: משחקייה, חונכות, הוראה טיפולית.
ד. עידוד פעילות גומלין בין בית-הספר ומוסדות הקהילה, כגון: בית התלמיד, מתנ"ס, חוגים להורים, פעולות התנדבות.
ה. גילוי ערנות למתחדש בתחום בריאות הנפש והתאמתו לצורכי בית-הספר שבו עובד המורה-היועץ.

8. שמירה על סודיות של מידע (2)

א. איסוף מידע על תלמיד על-ידי המורה-היועץ ייעשה רק אם המידע דרוש למטרה מוגדרת וברורה, שתסייע לתלמיד, ואם המידע ישמש למטרה זו בלבד.
ב. מידע הנאסף על-ידי מורה-יועץ, או מידע שהגיע למורה-היועץ תוך כדי טיפול בתלמיד, הוא חסוי ואין המורה-היועץ רשאי לגלותו, אלא אם כן המידע דרוש לדעת המורה-היועץ לשם טיפול בתלמיד.
גילוי המידע ייעשה על-סמך שיקול דעתו המקצועית של המורה-היועץ ועל אחריותו.
ג. המורה-היועץ יערוך, בעת הצורך, מבחנים שקיבל הכשרה לערכם. איו המורה-היועץ רשאי לערוך מבחנים שעריכתם הוגבלה לפסיכולוגים. מבחנים המועברים על-ידי מורה-יועץ, תוצאות מבחנים אחרים שהגיעו למורה-יועץ והמלצות של בעל מקצוע אחר שהועברו למורה-היועץ - כל אלה הם חסויים.
לפי בקשתם יקבלו ההורים מהמורה-היועץ הסבר מילולי על תוצאות המבחנים.
ד. עבר התלמיד לבית-ספר אחר, יועבר החומר הנ'"ל על התלמיד אך ורק ליועץ או לפסיכולוג בית-הספר שהתלמיד עבר אליו, וזאת לצורך המשך הטיפול בו.
ה. העברת תוצאות של מבחנים ייעוציים ופסיכולוגיים לגורמים מחוץ לבית-הספר שהתלמיד לומד בו, תיעשה באישור ההורים

אסמכתא:

1 חוזר מנכ"ל מא / 1, עמ' 5, סעיף 7.
2 חוזר מנכ"ל מה / 4, עמ' 4, סעיף 106.

3.12.6 גמול ייעוץ

מורה יועץ זכאי לגמול יעוץ.

לפרטים ראה סעיף 1.12 - מינויים וגמולים של בעלי תפקידים.

3.12.7 המסגרת הארגונית

1. כמורה-יועץ באחד מרובדי החינוך יועסק רק מורה-יועץ בעל רישיון לייעוץ, קבוע או זמני (ראה סעיף 3.12.2). תחולת הוראה זו מיום 1.9.86 (2)

2. מורה-יועץ חייב להורות לפחות 1/3 משרה בהוראה בכיתה, ובכלל זה תכנית בכיתה בנושאים ייעוציים.
מורה-יועץ ותיק, שהוא מורה קבוע ומשמש למעלה מ - 5 שנים כמורה-יועץ, ולא הועסק ב - 1/3 משרה בהוראה, תשבצו הבעלות לאלתר בהוראה. אם אי אפשר לשבצו בהוראה, כתוצאה ממגבלות הבעלות על המוסד או מסיבות אישיות של המורה, הבעלות חייבת להביא את הסוגיה לידיעת המפקח על הייעוץ, "היועץ הבכיר" במוסד.
המפקח יבדוק את הסוגיה, ובהתאם לנסיבות ימליץ בפני המחלקה לתנאי שירות על המשך העסקתו של המורה-היועץ במתכונתו העכשווית.
ועדת חריגים וערערים פועלת ליד המחלקה לתנאי שירות בראשותו של מנהל המחלקה ובהשתתפותם של מנהל שפ"י ונציגי הארגונים הפרופסיונליים.
תחולת הוראות אלה: מיום 1.9.86 (2)

3. אין למורה-היועץ חזקה על מספר שעות הייעוץ ועל שכבת הגיל. מערכת שעות העבודה של המורה-היועץ תיקבע על-ידי המנהל, בתיאום עם היועץ הבכיר.

4. כשייכנס מורה-יועץ נוסף לחטיבת-הביניים, יקבע מנהל המוסד, בתיאום עם היועץ הבכיר, את חלוקת העבודה בין שני המורים-היועצים.

5. בחטיבת-הביניים רצוי להצמיד מורה-יועץ לשכבת גיל כדי להבטיח את הרצף של התהליך הייעוצי עם אותם התלמידים במשך 3 שנים. ניתן לארגן את עבודת הייעוץ גם בדרכים אחרות, לפי צורכי בית-הספר או בהתחשבות בכישורים ובהתמחויות מיוחדות של המורים-היועצים.

6. רצוי, שיחידת הזמן המוקדשת לייעוץ תהיה שעתיים רצופות, לפחות. כדי להבטיח נוכחות מרבית של המורה-היועץ בבית-הספר במשך השבוע - אין לרכז מעל 5 שעות ייעוץ תקניות ביום-לימודים אחד.

7. מן הראוי, שהמורה-היועץ יהיה נוכח פעם בשבוע, לפחות, בשעות שבהן פועל בית-הספר בשעות המאוחרות של היום או אחר-הצהריים. יש לקבוע סדרים לקבלת הורים ותלמידים גם בשעות אחר-הצהריים.

8. מורה-יועץ הוא חבר בצוות המורים. תפקידו מחייב קשר קבוע עם ההנהלה, המורים ועם גורמים טיפוליים בבית-הספר ומחוצה לו. המורה-היועץ צריך להופיע בפני התלמידים, ההורים, המורים והציבור, כאיש מקצוע (שעיקר אחריותו כלפי תפקידו נובע ממקצועו) ולא כחלק מההנהלה הממוסדת וכאיש סמכות.

9. המורה-היועץ יביא בפני המנהל את הנושאים המרכזיים בתכנית הייעוץ השנתית, לצורך דיון משותף והבטחת דרכים ארגוניות לביצוע התכנית.

10. לרשות המורה-היועץ יועמד חדר מתאים, שמידותיו וריהוטו מאפשרים עבודה עם יחידים וקבוצות.

11. בדומה למורה, שחלק מעבודתו משובץ במערכת וחלק אחר מוקדש להכנת שיעורים, תיקון עבודות, פגישות עם הורים, ישיבות, השתלמות וכד' - משובץ רק חלק מעבודתו של המורה-היועץ במערכת השעות, ואילו עבודות הרישום, התכתבויות, קשר עם גורמי חוץ, והכנות אחרות ייעשו מחוץ לשעות המערכת - להוציא מקרים שבהם ביצוע עבודות אלה אפשרי רק בשעות הלימודים.

12. עבודת המורה-היועץ מחייבת השתתפות קבועה בפגישות הדרכה והשתלמויות קבוצתיות ואישיות, הנקבעות על-ידי היועץ הבכיר, וכן השתתפות בתוכניות השתלמות לפי בחירת המורה-היועץ.

אסמכתא:

1 חוזר מנכ"ל מא / 1, עמ' 5, סעיף 7.
2 חוזר מנכ"ל מיוחד, שכפול 32, מה - 24.6.86.‏