2.1 כללי
2.1.1 יחידת עבודה
1. בתשנ"ב ובתשנ"ג יפעלו גני-הילדים 6 ימים בשבוע - בימים א'-ה' מ07:55- עד 13:20 וביום ו' מ - 07:55 עד 12:45. הגננות לסוגיהן תעבודנה 5 ימים בשבוע.
2. יחידת עבודה של גננת מורכבת מ - 27 ש"ש הוראה + 3 ש"ש חינוך. (2) (ראה סעיף 2.1.3).
3. גננת משלימה תעבוד לפי שעות שבועיות ותקבל שכר לפי דרגתה וויתקה (יום עבודה שבועי של גננת זו יהיה בערך של 5/28 של משרה, בכפוף לזכאיות לשעות גיל ותוספת אם, כמתחייב מהסכמי השכר).
4. עבודה נוספת: במקומות שבהם תחסרנה גננות משלימות, תוכלנה גננות לעבוד עבודה נוספת והשעות של היום השישי תחושבנה כשעות עודפות כמקובל לגבי עובדי הוראה.
אסמכתא:
1 הסכם עם הסתדרות המורים מ - 15.7.91.
2 חוזר מנכ"ל מיוחד, שכפול 24 מ - 21.7.85.
2.1.2 חודש לימודים נוסף
חודש לימודים נוסף בגן-הילדים ייפתח רק לאחר קבלת אישור מוקדם מאת לשכת המחוז.
התנאים לאישור חודש לימודים נוסף הם:
1. רצוי, שהגננת הקבועה תמשיך בחודש הלימודים הנוסף. העסקת גננת אחרת צריכה אישור הפיקוח על גני-הילדים.
במקום גננת ניתן להעסיק שתי תלמידות של מוסד להכשרת גננות, על דעת הנהלת המוסד להכשרת הגננות ובהדרכת המפקחת או מרכזת ההדרכה של המוסד.
2. בדיקת התנאים הפיסיים של הגן על-ידי המפקחת לקראת המשך הלימודים.
3. המשך מפעל ההזנה בחודש הלימודים הנוסף.
4. הגננת תשתתף בפעולת השתלמות לקראת עבודתה בחודש הנוסף.
5. יש להעמיד לרשות הגן תקציב לחומרי עבודה.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל לד / 10, עמ' 5, סעיף 228.
2.1.3 תוספת השווה 3 שעות חינוך
1. בנוסף לאחריות המִנהלית המוטלת על הגננת לניהולו של גן-הילדים, מוטלת עליה גם אחריות פדגוגית בכל הקשור לחינוכם של הילדים בגן.
על הגננת לקבוע בראשית שנת הלימודים מועדים לקבלת הורים בגן-הילדים גם מחוץ לשעות העבודה הרגילות של גן-הילדים, לכנס במשך שנת הלימודים שתי אספות הורים לפחות, לבקר בעת הצורך בבתי ההורים של הילדים, במגמה להכיר מקרוב את בעיותיהם. על כן זכאית גננת לקבל, בנוסף לשכרה הרגיל, תוספת השווה לשכר של 3 (1) שעות עבודה שבועיות. התוספת תשולם לגננת בהתאם להשכלתה ובהתאם לוויתקה המקצועי המוכר. (2)
2. את התוספת השווה ל - 3 שעות חינוך יש לשלם לגננות מדי חודש בכל חודשי השנה. (3)
3. הפיקוח על הגננות, ובכלל זה הפיקוח על עבודתן החינוכית, נתון בידי המפקחות על גני-הילדים בלבד. הדבר מתייחס גם לאמור בסעיף 1 לעיל. (4)
אסמכתא:
1 הסכם קיבוצי מיוחד מ - 16.11.83 , חוזר מנכ"ל מד / 5, עמ' 18, סעיף 9.
2 חוזר מנכ"ל מיוחד ו' תשל"ד, עמ' 21, סעיף 25; חוזר מנכ"ל מיוחד, ד' תשל"ז, עמ' 10, סעיף 12.
3 חוזר מנכ"ל לה / 4, עמ' 9, סעיף 91; והבהרת מנהל המחלקה לתנאי שירות.
4 חוזר מנכ"ל לה / 4, עמ' 9, סעיף 91.
2.1.4 נסיון וקביעות
על הגננות חלים בנושא זה אותם הכללים החלים על מורה בבית ספר יסודי.
ראה סעיף 3.4
2.1.5 הפסקת עבודה
על הגננות חלים בנושא זה אותם הכללים החלים על מורה בבית ספר יסודי.
ראה סעיף 3.5
2.1.8 מילוי מקום
בכל כיתת גן-ילדים חייבות להימצא שתי עובדות, גננת ועוזרת לגננת, משעה 8:00 בבוקר עד השעה 12:30 בצהריים.
נעדרת אחת העובדות, יש לדאוג למילוי מקום בו ביום, לפי ההנחיות המובאות להלן, שסוכמו בוועדה משותפת למשרד החינוך התרבות והספורט, למרכז השלטון המקומי בישראל ולהסתדרות המורים:
א. מילוי מקום לגננת הנעדרת מהעבודה
(1) הודעת הגננת על היעדרותה
מתברר לגננת, כי אין ביכולתה להגיע לעבודתה בגן מסיבה כלשהי - תודיע על כך מיד, בעצמה או על-ידי שליח. בערים הגדולות תמסור על היעדרותה מיד לאחראי במחוז ולבעלות על הגן (למחלקה לחינוך של הרשות המקומית, לארגוני הנשים או לאחראים על החינוך במקום). קיים חשש, שהגננת תיעדר מהעבודה למעלה מ - 10 ימים, תודיע הגננת מראש על כך למפקחת ולבעלות.
(2) הודעת העוזרת על היעדרות הגננת
לא הגיעה לגן הגננת הקבועה או ממלאת המקום עד השעה 8:30 - תעשה העוזרת כמיטב יכולתה כדי להודיע בטלפון או על-ידי שליח לרשות המקומית או לבעלות על היעדרות הגננת. האחראי לטיפול במילוי מקום יבקש מהעוזרת להשגיח על הילדים עד סיום יום העבודה, או עד בוא הגננת, או עד בוא המחליפה לגננת - הכול לפי השעה המוקדמת יותר ולפי הנסיבות.
(3) קביעת אחראי לטיפול במילוי מקום
כל בעלות המעסיקה גננות תקבע עובד, שאליו יש לפנות במקרה של היעדרות גננות. עובד זה יהיה אחראי להפניית ממלאת מקום לגננות נעדרות. ייקבע גם ממלא מקום למקרה של היעדרות שלו.
(4) הכנת רשימת מועמדות למילוי מקום של גננת
הבעלויות על הגננות (לשכות מחוזיות, רשויות מקומיות, ארגוני וכד') יכינו רשימות של מועמדות מתאימות למילוי מקום הגננות הנעדרות מן העבודה. הרשימה תכיל מועמדות לפי סדר עדיפות זה:
(א) גננת אשר לא שובצה בעבודה;
(ב) מורה אשר לא שובצה בעבודה;
(ג) גננת בוגרת קורס מזורז;
(ד) תלמידת סמינר לגננות;
(ה) בוגרת כיתה י"ב - לאחר קולוקוויום.
הצורך להכין רשימה נוספת של מועמדות למילוי מקום של גננת, ייעשה הדבר תוך התייעצות עם המפקחת על גני-הילדים. יוכנו רשימות נפרדות לממלאות מקום בגני-ילדים ממלכתיים ובגני-ילדים ממלכתיים-דתיים. רשימות המועמדות יוכנו בתחילת שנת הלימודים בכל אחת מן הבעלויות על גני-הילדים וברשויות המקומיות.
(5) הפניית ממלאת מקום לגן-הילדים
האחראי לטיפול במילוי מקום ישלח ממלאת מקום לגן-הילדים מיד עם קבלת הידיעה על היעדרות הגננת מתוך המועמדות שברשימה (סעיף א[4] לעיל) לפי סדר העדיפות. אם אין אפשרות לשלוח ממלאת מקום מבין המועמדות שברשימה בסדר העדיפות (א) עד (ה) - תישלח לגן ממלאת מקום מתוך הרשימה הנוספת. נעדרה מהעבודה אחת משתי הגננות המלמדות ב"גן כפול", שבו לומדות שתי כיתות גן צמודות, תשגיח הגננת הנמצאת במקום על הילדים בשני הגנים, עד בוא הגננת מקומה, בסיוען של שתי העוזרות לגננות. בכיתת גן בודדת תוטל ההשגחה על הילדים על העוזרת לגננת עד בוא הגננת ממלאת מקומה.
ב. מילוי מקום עוזרת לגננת הנעדרת מן העבודה
(1) הודעת העוזרת על היעדרות
מתברר לעוזרת כי אין ביכולתה להגיע לגן מסיבה כלשהי - תודיע מיד בעצמה, או על-ידי שליח, לבעלות ולגננת על היעדרותה מהעבודה. הבעלות חייבת לדאוג למילוי מקום לעוזרת.
(2) הודעת הגננת על היעדרות העוזרת
לא הופיעה העוזרת לעבודתה עד השעה 8:30 והגננת אף לא קיבלה הודעה כי ממלאת מקום לעוזרת עומדת להישלח לגן, תודיע הגננת על כך בטלפון או על-ידי שליח לאחראי על הטיפול במילוי מקום לעוזרות לגננות.
(3) הכישורים הנדרשים לממלאת מקום העוזרת
(א) בת שמונה-עשרה שנה לפחות;
(ב) בעלת הופעה נקייה ומסודרת;
(ג) בעלת נטייה לעבודה עם ילדים;
(ד) מגלה אחריות בעבודה;
(ה) בעלת ידיעה אלמנטרית בטיפול בילדים;
(ו) בעלת יכולת להתבטא בשפה העברית - לקרוא ולכתוב ברמה של בית-ספר יסודי;
(ז) בעלת יכולת וידיעה לנהל משק בית מסודר.
(4) קביעת אחראי לטיפול במילוי מקום
כל בעלות המעסיקה עוזרות לגננות תקבע עובד, שאליו יש לפנות במקרה של היעדרות עוזרת לגננת.
(5) רשימת מועמדות למילוי מקום
הבעלויות על העוזרות לגננות (רשויות מקומיות, ארגוני נשים וכד') יכינו רשימות של מועמדות מתאימות למילוי מקום העוזרות לגננות, הנעדרות מן העבודה.
ג. סידורים למילוי מקום ביישובים קטנים
ביישובים קטנים יונהגו על-ידי הבעלויות על גני-הילדים סידורים מיוחדים, כדי לאפשר מילוי מקום של גננת או של עוזרת לגננת הנעדרת מהעבודה, בהנחיית לשכת המחוז של משרד החינוך התרבות והספורט ובפיקוחה.
ד. תשלומים
(1) תשלומים לגננת ולעוזרת קבועה
בהיעדר הגננת ובאין ממלאת מקום ימוצו כל האפשרויות להפניית ממלאת מקום;
אם העוזרת לגננת נמצאת לבדה בכיתת הגן בה היא מועסקת, תקבל העוזרת לגננת מהמעביד (קרי: מהבעלות על הגננות) פיצוי לכל יום עבודה (2) בסכום גלובלי, שלא יישא הטבות אחרות. התשלום יינתן בנוסף למשכורתה הרגילה של העוזרת, ובלבד שתעבוד באותו יום שעתיים לפחות מעבר לשעות עבודתה הרגילות.
התשלום יבוצע על-ידי הבעלות על הגננת מהיום הראשון להיעדרות הגננת הקבועה. התביעה לתשלום תוגש על-ידי העוזרת לגננת אל הבעלות; התביעה תפרט את המועדים, את המקום ואת שם המוסד שבהם מילאה העוזרת את מקום הגננת.(3)
(2) תשלום לממלאת מקום של גננת
שכרה של ממלאת מקום לגננת, בעד שעת הוראה יהיה בשיעור המשכורת החודשית המשולבת של גננת בכירה בשנת הוותק השלישית חלקי 120, בתוספת % 20 דמי פדיון חופשה.(4)
(3) תשלום לממלאת מקום של העוזרת
ממלאת מקום עוזרת לגננת תקבל את שכרה מהבעלות בהתאם לתעריפי השכר הנהוגים לגבי עוזרות לגננות.
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל לד / 7, עמ' 5, סעיף 132.
2 חוזר מנכ"ל לו / 6, עמ' 10, סעיף 143; חוזר האגף לתכנון ולתקציב מיום 12.10.81.
3 חוזר מנכ"ל לח / 6, עמ' 20, סעיף 200 והסכם קיבוצי מ - 15.5.91; חוזר מנכ"ל שן / 3, עמ' 32, סעיף 6.7.
4 חוזר מנכ"ל לד / 8, עמ' 16, סעיף 182.
2.1.9 ערבי חגים בגן-הילדים
שיתוף ההורים בחגיגות בגני הילדים תורם תרומה רבת חשיבות לילד, למשפחתו ולחיי הגן והקהילה. מטרת החגיגות המשותפות היא ליצור אווירת רעות בין ילדים, הורים ומחנכים ולעורר במשתתפים חוויות הקשורות לחג. לפיכך מומלץ לשתף את ההורים באירועי חג בגן לאור כל שנת הלימודים.
שלוש פעמים בשנה - בחנוכה, בפורים ובסיום שנת הלימודים - יותר לגננות החוגגות עם הורים בשעות אחר הצהריים, ולגננות אלה בלבד, לסיים את הלימודים ביום החגיגה בשעה 11. אם תחוג הגננת בפורים בשעות הבוקר, והילדים יבואו אל הגן בתחפושות - יסתיימו הלימודים בשעה 11.30.
עריכת חגיגות בשיתוף ההורים תהיה על דעתם, ומועדיהן יתואמו בין הגננת להורים באספת הורים, וייקבעו על דעת רוב המשתתפים. ניתן לתאם את מועדי החגיגות גם עם ועד הורים נבחר.
אסמכתא:
חוזר מנכ"ל שם / 1, עמ' 45, סעיף 43.
חוזר מנכ"ל שם / 5, עמ' 17, סעיף 141א'; חוזר מנכ"ל מא / 5, עמ' 13, סעיף 175.
חוזר מנכ"ל מח / 2, עמ' 37, סעיף 92
2.1.10 העברת גננות בגני-ילדים ציבורייים לגילאי 4-3 לשירות המדינה
-
מובאים להלן ההסכמים שנחתמו ככתבם וכלשונם:
בדבר העברת גננות בגני-ילדים ציבוריים לגילאי 4-3 לשירות המדינה שנעשה ונחתם בתל-אביב, ביום 27.9.1981
נספח להסכם קיבוצי מיוחד מיום 27.9.1981
טופס העברת גננת לשירות המדינה לפי סעיף 4.2 להסכם הקיבוצי המיוחד בדבר העברת גננות בגני-ילדים ציבוריים לגילאי 4-3 לשירות המדינה, שנחתם ביום 27.9.1981 בין ממשלת ישראל לבין מרכז השלטון המקומי בישראל ושלוש הערים הגדולות (ירושלים, תל-אביב-יפו וחיפה) לבין הסתדרות המורים בישראל (להלן: הסכם ההעברה).
אסמכתא:
1 חוזר מנכ"ל מב / 4, עמ' 7, סעיף 133 ועמ' 10, סעיף 134.
-
2.1.12 גננת אם
1. גננת אם במשרה מלאה זכאית להעדר מעבודתה עד 3 ש"ש, אם נמצא לה מילוי מקום באישור הפיקוח (1).
2. גננת אם זכאית לחישוב שכר של מורה אם כמקובל (ראה סעיף 1.13)
הערה: ביצוע זכות זו יכול להיות ע"י העדרות של יום אחד בשבועיים במקרה זה פרושו של דבר שהגננת עובדת בפועל % 90 משרה ומקבלת את שכרה לפי% 100 משרה. אם היא בוחרת לא להעדר, היא עובדת בפועל % 100 משרה ומקבלת את שכרה לפי % 110 משרה.
3.
א. גננת מרכזת שהיא אם לילד עד גיל 14 ואשר נדרשת על-ידי מעסיקה לעבוד משרה מלאה, תהיה זכאית לתוספת אם בשיעור % 10 גם מעבר למשרה.
ב. גננת הזכאית לשעות גיל והיא אם לילד עד גיל 14, בסיס משרתה יופחת והיא תהיה זכאית לתוספת אם כמתחייב
(ראה סעיף א לעיל).
ג. הסדר זה לא יפגע בזכותן של הגננות לקבל אישור ליום השתלמות לפי הכללים כבעבר(2)
אסמכתא:
1 הסכם קיבוצי מ - 15.5.89, חוזר מנכ"ל שן / 3, עמ' 32, סעיף 6.5.3.
2 הסכם עם הסתדרות המורים מ - 15.7.91.
שעות גיל
על הגננות חלים בנושא זה אותם הכללים החלים על מורה בבית ספר יסודי.